Poate că niciodată până acum, în ultimii 13 ani, nu s-a manifestat un atât de puternic dezechilibru al puterilor în stat. Și când vorbesc despre puteri, mă refer la cele patru, tradiționale: executivă, legislativă, judecătorească și prezidențială. Pe cea de-a cincea o las la o parte pentru că, de regulă, ea reprezintă doar o figură de stil, nefiind înzestrată cu atributele funcționale ale unei veritabile puteri constituționale - e vorba despre presă, bineînțeles. Acest dezechilibru vine, paradoxal, pe fondul unei aparențe care desemnează puterea executivă ca fiind cea care cumulează cel mai mare procent de putere din total. Imaginea Executivului este aceea a unei instituții care face și drege totul, neomițând nimic și nelipsind de nicăieri, de la cadourile pentru copii, de 1 iunie, până la păcălelile pentru maturi, de la 1 aprilie. În fruntea Executivului, premierul Adrian Năstase oferă imaginea personalității politice care știe tot, se pricepe la tot și nu-i scapă nimic din ceea ce ar trebui să fie în preocupările sale - uneori și ceva pe deasupra. Executivul și premierul sunt, prin forța lucrurilor, cele mai mediatizate instituții - pozitiv sau negativ - de care se leagă cursul existenței noastre, punând în umbră importanța și semnificația altor două puteri - cea legislativă și cea judecătorească. Dacă despre Executiv se crede în general că acolo se face și se desface totul, despre Parlament părerile sunt mult mai puțin favorabile. Domină sentimentul că acesta este o moară de vorbe, incapabilă să dea, în timp util, instrumentele de care are nevoie Guvernul ca să funcționeze normal, acesta fiind nevoit, nu odată, să i se substituie prin popularele ordonanțe de urgență. Cât despre puterea judecătorească, aceasta se bucură de cea mai proastă reputație și de cel mai puțin respect din partea opiniei publice, fiind considerată - nu întodeauna pe nedrept - drept un instrument al celorlalte puteri, dacă nu o 'tarabă' de sine stătătoare. Situația puterii prezidențiale rămâne cea mai complexă. Dacă din punct de vedere constituțional președinția se bucură de puține instrumente în exercitarea puterii, influența sa reală le depășește adesea pe celelalte trei. Acest lucru se datorează modului în care președintele Iliescu a abordat acest ultim mandat al său: decontractat, revizuindu-și, surprinzător, o serie de tabu-uri ideologice, direct și deschis în abordarea unor subiecte delicate, eliberat de stressul electoral al unui nou mandat. Această libertate de mișcare se cuantifică într-un coeficient de autoritate și de încredere publică aproape fără precedent. La un an și ceva de la teoretica sa ieșire din prima scenă politică, Iliescu o domină cu autoritate, nefiind nevoit să facă uz de alte argumente decât propriile sale opinii și convingeri. Este o lecție politică de la care mulți aspiranți la fotoliile puterii au ceva de învățat, dacă doresc acest lucru și dacă nu consideră deja epuizată întreaga bibliografie... |