Ziarul personal Octavian Andronic
28 Apr 2024 - 16:33
Home Punctul pe Y ANDOgrafia zilei Foto EXPO

Ultimele postări pentru: 
> Punctul pe Y
> ANDOgrafia zilei
(dată curentă)

EXPOZIȚII 

ANDO - 100% Centenar

 



Nou !!! 

Inedit 

Gura lumii 

Meandrele concretului 

''Este un sezon ploios!''

-- Traian Băsescu, președintele României

Sectiune diverse... 
Adauga o opinie

Cautare ZP 

„Eu am intrat în Guvern dintr-un entuziasm de tehnocrat”
.: Data 06-Iul-2010 :: Accesări: 1083 :: Tipărețte pagina curentă :: Tipărește tot:.

„Eu am intrat în Guvern dintr-un entuziasm de tehnocrat”
Invitat: MIȘU NEGRIȚOIU, consilier prezidențial
Data: 27 MAI 1996

Octavian Andronic: Bună-seara, stimați telespectatori. Invitatul nostru din această seară este dl Mișu Negrițoiu. O persoană unanim cunoscută și recunoscută. Domnia sa este în prezent consilier prezidențial și a scos o carte foarte recent care este pe masa noastră astăzi. Cartea se numește "Salt înainte". Are vreo legătură cu marele salt înainte al lui Mao sau este o simplă potrivire ?

Mișu Negrițoiu: Când am ales titlul cărții am avut mai multe consultări, mie mi-a plăcut cel mai mult pentru că vroiam să semnifice un pas decisiv în dezvoltarea economică. Și chiar fac o dezvoltare în post-fața cărții, de ce am ajuns la "salt înainte" si această schimbare va provoca si un salt înainte si să semnifice arderea unor etape și să ajungem în modernitate. Efortul decisiv care poate fi făcut ca să modernizăm economia si societatea românească.

Octavian Andronic: De altfel subtitlul este "Dezoltarea si investițiile străine directe". înainte de a intra în subiectul emisiunii am să- mi permit să fac o scurtă fișă biografică așa cum se găsește ea pe contracopert volumului: Mișu Negrițoiu, licențiat în științe economice, Academia de Studii Economice - București 1973 si Drept Universitatea București'80, doctor în științe al Academiei de Studii Economice si Doctor Honoris Cauza al Universității ... Anglia, profesor asociat al Facultății de Relații Economice Internaționale - ASE București, președinte al Consiliului de Administrație al Fundației Internaționale de Management, al Școlii Superioare de Management .... canadian, și al Institutului de Comerț International World Trade Institut, membru al Consiliul International Consultativ al Centrului pentru studierea politicilor europene SFBS Bruxelles si membru fondator al Societății Române de Economie ..., consilier prezidențial cu probleme economice și de reformă, și cu o legătură la Grupul Consultativ pe problemele economico- sociale pentru că președintele României a îndeplinit funcția de ministru de stat, președinte al Consiliului de Coordonare, Strategie și Reformă în Guvernul României și pe cea de președinte fondator al Agenției Române de Dezvoltare. Deci o carte de vizită impresionantă, este un profil foarte exact. DIe ministru, sejurul dv. la Palatul Victoria a fost destul de scurt, ce nu v-a priit acolo ?

Mișu Negrițoiu: Eu am spus cumva și în această carte, însă e o sinteză a experienței mele în calitatea mea de președinte al Agenției Române de Dezvoltare și de ministru de stat. Am văzut recent o publicație despre România a Grupului de reviste EuroMoney Investiții si Dezvoltare care analizează si această publicație perioada în care eu am fost în Guvern. Nu mă analizează pe mine ci guvernul Văcăroiu în 1992 și face aprecierea că noi am redactat un program de reformă global care se vroia atotcuprinzător și mai ales coerent. Eu aveam misiunea ca să coordonez acest program însă funcția era extrem de nepotrivită pentru misiunea pe care o aveai și după ce am făcut programul am simțit că, de fapt îmi lipsesc mecanismele efective ca să pot să influențez și să duc la îndeplinire toate prevederile pe care le aveam în program. Sigur funcția mea de membru al Guvenului și dacă puteam să mă rog din când în când de colegii mei din Guvern să meargă într-adevăr conform programului. Și am avut mai multe situații nu neapărat problemele mari ale economiei care sunt privatizarea etc. deci la timpul respectiv am dat un scurt interviu și am apreciat că diferențele au început să apară între mine si membrii Guvernului cu privire la aria reformelor si viteza acestor reforme si ca aceste diferente să nu se transforme într-o situație conflictuală că este mai bine ca eu să mă retrag cu atât mai mult cu cât poziția mea nu era de ministru, ci de ministru fără portofoliu. Practic tot ce proiectam trebuiau făcute de toate ministerele, de toți miniștrii, practic bagheta este la primul-ministru.

Octavian Andronic: Palatul Cotrocenilor se pare că este ceva mai bun, se pare că el v-a dat posibilitatea scrierii acestei cărți, să participați la numeroase întâlniri internaționale de profil, aveți o respirație mai adâncă acolo?

Mișu Negrițoiu: Pentru mine Cotroceni-ul a fost și este o perioadă extrem de importantă. Eu am intrat în Guvern dintr-un entuziasm de tehnocrat. Condusesem mai mult de doi ani de zile o instituție care era Agenția Română de Dezvoltare si am pus bazele politicii de atragere de investiții străine în România și am fost sprijinit de guvernele respective, am fost înțeles și mi-au dat aproape mână liberă. Când am venit în Guvern eu am crezut că se poate continua în același fel. M-am lovit însă de inexperiența mea politică care în mediul politic românesc prinde și o altă dimensiune chiar a unui compromis dăunător câteodată deci este un fel de politic, funcțiile de miniștri trebuie să fie prin excelență funcții politice, mai ales când de fapt reprezinți pe cineva și când ești partizanul unor transformări fundamentale în societate. Asta era una din disconforturile mele că de fapt nu reprezentam pe nimeni, făceam cum credeam eu, eram apreciat de multă lume, dar nu știam dacă are legitimitatea celor care suportau aceste măsuri. Era un fel de responsabilitate politică pe care nu o aveam în sensul omului politic. Trecând la Cotroceni, sigur că multă lume m-a acuzat, da, este o schimbare, președinția este mult mai aerisită aș putea să spun, dar puteam să fac același lucru ca și la Palatul Victoria respectiv să concep rețete, să fac propuneri și nu mai aveam responsabilitatea guvernamentală. Și atunci mi-a folosit extrem de mult Cotroceni-ul dar mi-a dat posibilitatea să absorb un simț politic. Președintele este un mare politician, mi-a dat un simt al echilibrului, funcția fundamentală a președintelui tării ca să mențină acest echilibru între forțele din societate, eu cred că toate aceste ingrediente care le-am primit îmi vor folosi în viață foarte mult. Și toate au un numitor comun: un echilibru si o măsură.

Octavian Andronic: Dle consilier, problema investițiilor străine a ajuns la fel de obsedantă ca celebra imagine a României. Ce credeți că se întâmplă, de ce nu dau buzna investitorii străini în România?

Mișu Negrițoiu: Eu am un capitol în carte unde evidențiez câteva cauze ale stadiilor reduse. De fapt, spiritul cărții este că din toată această experiență eu am vrut să transmit o filozofie economică, o cultură, un spirit. Mie mi-e teamă și câteodată am sentimentul că ne-am obișnuit mult cu propaganda și că folosim cuvintele și noțiunile pentru că sunt la modă și mi-este teamă că investiția străină este luată ca atare, că asa este la modă. Eu am explicat de ce sunt necesare investițiile străine, care este impactul lor, cum poți să te dezvolți mai mult cu o resursă care altfel rămâne nefolosită. Eu cred că în spiritul de ansamblu lipsește tocmai această filozofie generalizată. Eu cred că se folosește abuziv necesitatea investițiilor străine și se face apel fără ca pe fond să-ți propui obiective și astea sunt resursele pentru investiții străine. Pentru că ăsta este și obiectivul unui program de guvernare. Eu am văzut situații : o tară care are un deficit bugetar si-a propus ca în anul 1995 să aducă 10 miliarde de dolari investiție străină. Ăsta este un obiectiv economic. Noi lucrăm în general da, avem investiții străine bine, dacă nu vin, știți așa s-a întâmplat. Astfel că în 1995 au scăzut aproape la jumătate față de 1994 ca eu să aud stupefiat afirmația că de fapt ele au scăzut pentru că în 1994 au venit forțat, s-au grăbit să beneficieze de facilitățile fiscale. Eu cred că interesul pentru România a crescut. Dar capacitatea noastră de absorție a scăzut: atitudini, răspunsuri, operativitate, asta face parte dintr-un spirit comercial pe care trebuie să-l aibă națiunea, dintr-un spirit economic pentru că a anula la infinit investiții străine, sunt proiecte care se pot negocia un an de zile. Am arătat acolo că evoluția curbei investițiilor străine este legată de exemplu de politica monetară, de capacitatea de a obține valută sau de a transfera valuta, deci instituții care fac ca o economie să funcționeze pe regulile economiei de piață. Fenomenul ca atare este legat de evoluția reformelor economice din România. Nu se poate decât într-un mediu economic lucrativ sănătos, deci am arătat acolo că evoluția curbei investițiilor străine este legată de politica monetară, de capacitatea de a obține valuta sau a transfera valută, de credibilitatea inflației, a prețurilor care fac ca o economie să funcționeze. Cam acestea sunt direcțiile care au împiedicat sau au favorizat investițiilor. Un lucru este clar că nu sunt suficiente numai resursele interne, că efortul propriu este prioritar dacă există resurse în economie care pot fi mobilizate prin capitalul străin care, de fapt e mai mult decât capitalul străin în cazul investițiilor străine directe care presupune atât capital cât și capacitate managerială, experiență, cultură, educație, transfer de tehnologie ca să poți să transformi, să valorifici niște resurse interne în valoare adăugată care, de fapt este baza bunăstării unui popor. Eu am fost șocat să aud într-o emisiune la televiziunea română discutându-se despre prețuri și despre oameni îmbogățiți sau întreprinzători privați, făcându-se afirmația că da, este o realitate ce se întâmplă în economia României că unii se îmbogățesc pe buzunarele altora. Este o judecată economică absolut falsă. îmbogățirea nu se face pe buzunarele altora , ci se face din crearea pe valoarea adăugată prin folosirea superioară a unor resurse care altfel ar rămâne acolo. Uitați- vă la blocurile din București care stau, nu produc nimic, generează numai cheltuieli. Dacă vine un investitor străin și le pune în valoare, aceste blocuri vor produce mult mai mult, vor crea valoarea adăugată, el își va acoperi cheltuielile și poate să facă si bani, nu este asta o condiție dar beneficiază si cetățenii, beneficiază de produse, de servicii.

Octavian Andronic: Dle consilier, s-a vorbit mult despre importanța deciziilor politice, de la nivel înalt, de dirijarea fluxului de investiții, s-a găsit de exemplu ca o scuză faptul că America mulți ani de zile nu a dat lumină verde investitorilor ei spre Rmânia din cauza regimului neo-cripto-comunist. Există o bază în această afirmație și ce pregnanță are ea ?

Mișu Negrițoiu: Da, există o bază, dintre condițiile determinante ale fluxului de capital ale unei anumite țări există o percepție a țării respective către direcția ei de dezvoltare, despre stabilitatea politică, despre funcționarea economiei. Această percepție poate fi obținută pe mai multe căi, poate fi prin presă, prin cunoștințe dar și un mesaj politic. Dacă un stat nu încurajează cetățenii, ca și călătorii care merg într-o zonă de risc ridicată și Departamentul de Stat din Statele Unite le spune vă duceți dar pe riscul dvs. Deci la fel ca și în cazul investițiilor străine, da, vă duceți, dar vedeți că într-o anumită tară riscul economic este ăsta s.a.m.d. Asta este valabil atâta timp cât acest mesaj este evident, dar nu este determinant, determinant este - și acesta este și mesajul cărții mele - determinant este mediul economic și politic intern. Determinante sunt direcțiile de funcționare a economiei si a pieței, inclusiv în schimbarea imaginii. Și atunci dacă în primii ani investițiile străine au putut fi influențate mai mult de perceția externă și de factorul politic în ultimii ani n-am putea să ne mai plângem pentru că România are acum toate ușile deschise, pentru că România are același tratament, ca și zonele vecine si recent am obținut si această evaluare a riscului de țară, care este o evaluare economică, ea se exprimă și în termeni de bani, este un pas înainte pe care l-am făcut față de Bulgaria, ei bine investițiile străine față de 1995 au scăzut. în aceste condiții eu trag un semnal de alarmă căci dacă vom continua asa cu 300 milioane de dolari investiți într- un an într-o economie care are nevoie de miliarde ca să se dezvolte, spre exemplu președintele Poloniei vorbea de cifre de 4 miliarde - 5 miliarde, eu am fost mai ponderat și în cartea mea preiau de fapt o prognoză pe care am făcut-o în programul de guvernare că România poate liniștit să aducă un miliard de dolari pe an. Contează foarte mult cum sunt cheltuiți acești bani. Trebuie să știi cum să-i ridici si cum să-i investești. Investițiile străine îti oferă această alternativă si un pachet complex ca să folosești eficient banii și din care să beneficieze tara mai mult ca din orice altceva.

Octavian Andronic: Dle consilier, cât de bune sau cât de proaste au fost prevederile inițiale din verile din 90 în legătură cu investițiile străine pentru că am asistat la o adevărată invazie de investitori de 100 dolari care după un an au plecat cu geamantanele pline de milioane. Nu credeți că și acesta este un motiv care nu i-a mai atras pe cei cu adevărat serioși ?

Mișu Negrițoiu: Nu neapărat. Eu fac o istorie în carte prezentând evoluția investitorilor străini pe diverse etape. Există un echilibru în ceea ce privește facilitățile care le acorzi investitorilor si în ceea ce obții din aceste investiții. în primul an, e adevărat noi am avut investitori mici, dar am discutat mai devreme de percepția politică, nu pentru că au fost mai întâi investitorii mici si de aceea nu au venit investitorii mari, ci pentru că percepția și gradul de risc în 90-91 erau de așa natură încât unui conglomerat care face o analiză serioasă când pătrunde într-o țară pentru 20 - 30 de ani, ei nu pot să vină așa numai după miros. Or, în 90-91 ei au venit după miros. Vedeți si la afacerile românilor că cele care au fost construite în 90-91 mai artificial au început să cadă și rămâne ce a fost construit mai solid. Asa a fost si cu investițiile străine, pachetul de facilități pe care noi l-am acordat l-am dat într-o perioadă în care România era disperată că vroia să aibă ceva. Or eu zic că în 1992 s-a terminat primul val de investitori mici, din 1992 au început investitorii strategici. Pe de altă parte, autoritățile trebuie să echilibreze aceste facilități, pentru că atunci nu aveam o economie care să poată funcționa cum funcționează astăzi. Si atunci astăzi eu pot să- mi permit pentru că am o situație macroeconomică mult mai bună să reduc pachetul de facilități. Eu însă, fundamental n- am fost niciodată împotriva investițiilor mici așa cum n-am fost împotriva întreprinderilor mici și mijlocii pentru că indiferent că pui 10 sau 100 sau 10000 dolari să pui să faci afaceri, că, de fapt au fost totul felul de șmecherii de comerț, de evaziune fiscală, vamală asta este, de fapt a fost efectul negativ nu neapărat al investitorilor străini ci asupra publicului, asupra economiei românești. Este alt echilibru de forte si când stau pe altceva. Atunci când am văzut și eu că am ajuns la un miliard de dolari, că există un interes, atunci poți să mai sistematizezi facilitățile.

Octavian Andronic: A fost destul de des acuzată de către investitori străini imposibilitatea de a achiziționa teren în România. Credeți că a fost o chestiune hotărâtoare ? Spun acest lucru pentru că am avut o discuție cu câteva zile în urmă cu președintele Poloniei, dânsul spunea că pregătesc acum o lege prin care să permită achiziționarea de terenuri pentru străini, deși Polonia nu ar avea de ce să se plângă din punctul de vedere al investițiilor. La noi credeți că este ....

Mișu Negrițoiu: La noi problema pământului este o problemă sensibilă și eu am simțit asta pentru că am fost printre promotorii legalizării acestui drept, numai însă pentru societățile comerciale. Polonia ia aceste măsuri si noi suntem obligați să luăm aceste măsuri pentru că a intrat în Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică și pentru că asta este un fel de preetapă a intrării în Uniunea Europeană. Noi vorbim puțin despre asta dar probabil că o să vorbim din ce în ce mai mult. Acolo este un anumit regim în ceea ce privește investiția străină si ești membru al acestei organizații dacă te aliniezi la cerințele care sunt în Cod dintre care achiziționarea de terenuri este unul din puncte. Eu zic că la noi este o problemă sensibilă din două motive: 1. noi suntem veniți dintr-o societate în care nu am avut nimic si că de fapt pământul este poate cea mai sigură bogăție a noastră și sigur că românul simte că ar fi îndreptățit să-l aibă. Dar pământul poate fi transformat în aur. Nu ți-l ia nimeni de aici. El rămâne aici. Spre deosebire de aur care pleacă peste granițe.

Octavian Andronic: Menționați în analiza dvs si o chestiune care este în mod particular sensibilă pentru breasla din care fac eu parte. Este vorba de cheltuielile de fiscalitate și de publicitate. Dl Florin Georgescu care este și recenzend recomandă cartea cu unele rezerve, citesc aici. Nu era de această părere, m-a contrazis a spus că era ultrasuficient un procent de 3% pentru cheltuieli de publicitate. Eu cred că se uită un lucru că publicitatea nu se face de dragul artei.

Mișu Negrițoiu: În materie de politică fiscală eu nu am neapărat aceleași păreri cu Florin Georgescu. Acesta face politică fiscală sub aspectul echilibrului bugetar. A reușit să țină un buget în mână și nu este ușor să faci acest lucru. însă eu cred că trebuie să depășim faza de politică bugetară și să facem din fiscalitate o politică economică. Care, de fapt să stimuleze dezvoltarea. Acum se dezbate mult nivelul fiscalității. Acesta luat ca un raport între produsul intern brut și veniturile bugetare nu este mare dar este multă activitate care scapă fiscalității. Se vorbește de economie paralelă și legislația fiscală nu cuprinde toate veniturile. Deci nu este aplicat principiul echității fiscalității. Și atunci sigur că asta diminuează resursele. Vedeți este o diferență între concepția noastră și a lor. Coca-cola de exemplu nu este un produs, se investește în nume si publicitate. De asta orice sat din România are o ladă cu Coca-cola, de ce nu are cu Borsec ? în materie de fiscalitate avem multe corecturi de făcut si mai ales de interpretare, pentru că, repet noi trebuie să trecem de la politică fiscală la cea economică. Politica economică nu se face decât aproape din fiscalitate, din Ministerul de Finanțe ...

Octavian Andronic: Dle consilier, spuneați că sunteți îngrijorat de curba viitoare a investițiilor străine în România, lată unele semne care par să vă contrazică și m-aș referi la recentul contract făcut între Fiat si Uzina Semănătoarea. Un contract de 200 milioane dolari, dl ambasador Grigore de la Roma, care a stat pe același scaun cu vreo două săptămâni în urmă era foarte optimist. Spunea că se pregătesc și alte grupuri mari industriale italiene să vină în România. Am putea asista la o avalanșă ?

Mișu Negrițoiu: Eu aș fi primul care m-aș bucura și asta spuneam mai devreme. Că interesul pentru România a crescut și că suntem la același nivel de interes si din afară asa se vede si ambasadorul are dreptate. Eu ceea ce semnalez este capacitatea de absorbție și în afară de acest proiect cu Semănătoarea în anul 1996 când noi suntem în mai acum puteam să avem chiar un miliard acum față de interesul care există. Deci noi avem o deschidere spre piață, și de fapt trebuie să ne întărim aceste capacități și de a urmări o politică de promovare pe obiective. Suntem chiar în stadiul în care putem să ne și alegem cei mai serioși parteneri.

Octavian Andronic: Care credeți că sunt cele mai importante corecturi care trebuiesc făcute în sistemul nostru pentru a asigura acest flux ?

Mișu Negrițoiu: Din sondajele pe care le-am citat în carte rezultă că principala condiție la care se uită investitorii străini este funcționarea economiei în ansamblu. Dacă este un mediu aerisit, dvs menționați o problemă de fiscalitate am putea liberalizarea exporturilor, am făcut mai multe sugestii pe care le-am împărțit în două etape: eliminarea unor obstacole inutile în economia României, începând de la înregistrarea unor societăți care ia un timp asa de mare si este o birocrație asa de mare; am văzut acum si măsuri de ordin tarifar s.a.m.d. Și al doilea sunt obstacolele de ordin promoțional, noi am făcut pași enormi dar sunt situații în care atât reprezentanții oficiali cât si privați, conferințe, si în sfârșit atitudinea aceasta funcționărească, practici guvernamentale...

Octavian Andronic: Pentru a ne referi la genericul emisiunii noastre, știți probabil care este cel mai frecvent reproș al unor investitori străini. Faptul că pentru a face o afacere în România trebuie să dea ceva și aici ne referim la banii negri și aici nenorocirea este că oamenii sunt dispuși să ia în calcul treaba asta, dar îi înnebunește faptul că nu știu cât și cui !

Mișu Negrițoiu: Eu aș împărți această chestiune în două: eu cred că marea majoritate se împiedică în acest lanț administrativo- funcționăresc. Ori pentru asta nu există decât un singur remediu: simplificarea economiei, liberalizarea în sensul bun și constructiv, ca să fie interpuși cât mai puțini funcționari. Recent am avut o situație aproape incredibilă: pentru ciupercile care cresc după ploaie în pădure se stabilesc prețuri de referință în dolari și se dau autorizații de export și sunt pe aceeași listă cu țițeiul si două ministere serioase mobilizează comisii de 15 oameni ca să analizeze proiectul dacă ciuperca respectivă poate fi exportată sau nu și la ce preț ... Asta este o parte din ceea ce noi numim corupția ... este încărcătura administrativă care generează influența ... Dacă vorbim la general despre corupție nu mai vedem niciodată cui și ce trebuie să dea, trebuie luat din aproape în aproape. Eu însă cred că întreprinderile serioase nici nu apelează la așa ceva și nu încurajează acest fenomen.

Octavian Andronic: Dle Negrițoiu vă mulțumesc pentru această discuție, a fost foarte interesantă, v-aș solicita un ultim răspuns: care este după aprecierea dvs anul care vă aduce cu adevărat un reviriment în fluxul investițiilor străine în România. Unde îl situați ?

Mișu Negrițoiu: Eu ar trebui acum să nu fiu consecvent cu mine însumi pentru că eu am crezut că anul revirimentului va fi 1995-1996. Adică eu am situat anul 1996 la un miliard si eram foarte aproape de asta. Depinde foarte mult cum se organizează sistemul economiei românești după alegeri. Depinde de echipa de guvernare, de șefii instituțiilor responsabili cu atragerea investițiilor străine, dar și de deschiderea economiei. Cred că 1998 va fi anul de vârf, să ne situeze pe o orbită încât putem să ne proiectăm și noi câteva miliarde la investiții străine la orizontul anului 2000 pe an.

Octavian Andronic: Vă mulțumesc si mulțumesc de asemenea telespectatorilor care ne-au urmărit.

.: Înapoi la subiect ANTENA 1 - "CU CĂRȚILE PE MASĂ"