„Eu am intrat în Guvern dintr-un entuziasm de tehnocrat”
Invitat: MIȘU NEGRIȚOIU, consilier prezidențial
Data: 27 MAI 1996
Octavian Andronic: Bună-seara, stimați telespectatori. Invitatul nostru din
această seară este dl Mișu Negrițoiu. O persoană unanim
cunoscută și recunoscută. Domnia sa este în prezent consilier
prezidențial și a scos o carte foarte recent care este pe masa
noastră astăzi. Cartea se numește "Salt înainte". Are vreo
legătură cu marele salt înainte al lui Mao sau este o simplă
potrivire ?
Mișu Negrițoiu: Când am ales titlul cărții am avut mai multe
consultări, mie mi-a plăcut cel mai mult pentru că vroiam să
semnifice un pas decisiv în dezvoltarea economică. Și chiar
fac o dezvoltare în post-fața cărții, de ce am ajuns la "salt
înainte" si această schimbare va provoca si un salt înainte si
să semnifice arderea unor etape și să ajungem în modernitate.
Efortul decisiv care poate fi făcut ca să modernizăm economia
si societatea românească.
Octavian Andronic: De altfel subtitlul este "Dezoltarea si investițiile
străine directe". înainte de a intra în subiectul emisiunii am să-
mi permit să fac o scurtă fișă biografică așa cum se găsește ea
pe contracopert volumului: Mișu Negrițoiu, licențiat în științe
economice, Academia de Studii Economice - București 1973 si
Drept Universitatea București'80, doctor în științe al Academiei
de Studii Economice si Doctor Honoris Cauza al Universității ...
Anglia, profesor asociat al Facultății de Relații Economice
Internaționale - ASE București, președinte al Consiliului de
Administrație al Fundației Internaționale de Management, al
Școlii Superioare de Management .... canadian, și al
Institutului de Comerț International World Trade
Institut, membru al Consiliul International Consultativ al
Centrului pentru studierea politicilor europene SFBS Bruxelles
si membru fondator al Societății Române de Economie ...,
consilier prezidențial cu probleme economice și de reformă, și
cu o legătură la Grupul Consultativ pe problemele economico-
sociale pentru că președintele României a îndeplinit funcția
de ministru de stat, președinte al Consiliului de Coordonare,
Strategie și Reformă în Guvernul României și pe cea de
președinte fondator al Agenției Române de Dezvoltare. Deci o
carte de vizită impresionantă, este un profil foarte exact. DIe
ministru, sejurul dv. la Palatul Victoria a fost destul de scurt,
ce nu v-a priit acolo ?
Mișu Negrițoiu: Eu am spus cumva și în această carte, însă e o
sinteză a experienței mele în calitatea mea de președinte al
Agenției Române de Dezvoltare și de ministru de stat. Am
văzut recent o publicație despre România a Grupului de
reviste EuroMoney Investiții si Dezvoltare care analizează si
această publicație perioada în care eu am fost în Guvern. Nu
mă analizează pe mine ci guvernul Văcăroiu în 1992 și face
aprecierea că noi am redactat un program de reformă global
care se vroia atotcuprinzător și mai ales coerent. Eu aveam
misiunea ca să coordonez acest program însă funcția era
extrem de nepotrivită pentru misiunea pe care o aveai și după
ce am făcut programul am simțit că, de fapt îmi lipsesc
mecanismele efective ca să pot să influențez și să duc la
îndeplinire toate prevederile pe care le aveam în program.
Sigur funcția mea de membru al Guvenului și dacă puteam să
mă rog din când în când de colegii mei din Guvern să meargă într-adevăr conform
programului. Și am avut mai multe
situații nu neapărat problemele mari ale economiei care sunt
privatizarea etc. deci la timpul respectiv am dat un scurt
interviu și am apreciat că diferențele au început să apară între
mine si membrii Guvernului cu privire la aria reformelor si
viteza acestor reforme si ca aceste diferente să nu se
transforme într-o situație conflictuală că este mai bine ca eu
să mă retrag cu atât mai mult cu cât poziția mea nu era de
ministru, ci de ministru fără portofoliu. Practic tot ce proiectam
trebuiau făcute de toate ministerele, de toți miniștrii, practic
bagheta este la primul-ministru.
Octavian Andronic: Palatul Cotrocenilor se pare că este ceva mai bun, se
pare că el v-a dat posibilitatea scrierii acestei cărți, să
participați la numeroase întâlniri internaționale de profil, aveți
o respirație mai adâncă acolo?
Mișu Negrițoiu: Pentru mine Cotroceni-ul a fost și este o perioadă
extrem de importantă. Eu am intrat în Guvern dintr-un
entuziasm de tehnocrat. Condusesem mai mult de doi ani de
zile o instituție care era Agenția Română de Dezvoltare si am
pus bazele politicii de atragere de investiții străine în România
și am fost sprijinit de guvernele respective, am fost înțeles și
mi-au dat aproape mână liberă. Când am venit în Guvern eu
am crezut că se poate continua în același fel. M-am lovit însă
de inexperiența mea politică care în mediul politic românesc
prinde și o altă dimensiune chiar a unui compromis dăunător
câteodată deci este un fel de politic, funcțiile de miniștri
trebuie să fie prin excelență funcții politice, mai ales când de
fapt reprezinți pe cineva și când ești partizanul unor
transformări fundamentale în societate. Asta era una din disconforturile mele că
de fapt nu reprezentam pe
nimeni, făceam cum credeam eu, eram apreciat de multă
lume, dar nu știam dacă are legitimitatea celor care suportau
aceste măsuri. Era un fel de responsabilitate politică pe care
nu o aveam în sensul omului politic. Trecând la Cotroceni,
sigur că multă lume m-a acuzat, da, este o schimbare,
președinția este mult mai aerisită aș putea să spun, dar
puteam să fac același lucru ca și la Palatul Victoria respectiv
să concep rețete, să fac propuneri și nu mai aveam
responsabilitatea guvernamentală. Și atunci mi-a folosit
extrem de mult Cotroceni-ul dar mi-a dat posibilitatea să
absorb un simț politic. Președintele este un mare politician,
mi-a dat un simt al echilibrului, funcția fundamentală a
președintelui tării ca să mențină acest echilibru între forțele
din societate, eu cred că toate aceste ingrediente care le-am
primit îmi vor folosi în viață foarte mult. Și toate au un numitor
comun: un echilibru si o măsură.
Octavian Andronic: Dle consilier, problema investițiilor străine a ajuns la
fel de obsedantă ca celebra imagine a României. Ce credeți că
se întâmplă, de ce nu dau buzna investitorii străini în
România?
Mișu Negrițoiu: Eu am un capitol în carte unde evidențiez câteva
cauze ale stadiilor reduse. De fapt, spiritul cărții este că din
toată această experiență eu am vrut să transmit o filozofie
economică, o cultură, un spirit. Mie mi-e teamă și câteodată
am sentimentul că ne-am obișnuit mult cu propaganda și că
folosim cuvintele și noțiunile pentru că sunt la modă și mi-este
teamă că investiția străină este luată ca atare, că asa este la
modă. Eu am explicat de ce sunt necesare investițiile străine,
care este impactul lor, cum poți să te dezvolți mai mult cu o
resursă care altfel rămâne nefolosită. Eu cred că în
spiritul de ansamblu lipsește tocmai această filozofie
generalizată. Eu cred că se folosește abuziv necesitatea
investițiilor străine și se face apel fără ca pe fond să-ți propui
obiective și astea sunt resursele pentru investiții străine.
Pentru că ăsta este și obiectivul unui program de guvernare.
Eu am văzut situații : o tară care are un deficit bugetar si-a
propus ca în anul 1995 să aducă 10 miliarde de dolari
investiție străină. Ăsta este un obiectiv economic. Noi lucrăm
în general da, avem investiții străine bine, dacă nu vin, știți
așa s-a întâmplat. Astfel că în 1995 au scăzut aproape la
jumătate față de 1994 ca eu să aud stupefiat afirmația că de
fapt ele au scăzut pentru că în 1994 au venit forțat, s-au grăbit
să beneficieze de facilitățile fiscale. Eu cred că interesul
pentru România a crescut. Dar capacitatea noastră de
absorție a scăzut: atitudini, răspunsuri, operativitate, asta face
parte dintr-un spirit comercial pe care trebuie să-l aibă
națiunea, dintr-un spirit economic pentru că a anula la infinit
investiții străine, sunt proiecte care se pot negocia un an de
zile. Am arătat acolo că evoluția curbei investițiilor străine este
legată de exemplu de politica monetară, de capacitatea de a
obține valută sau de a transfera valuta, deci instituții care fac
ca o economie să funcționeze pe regulile economiei de piață.
Fenomenul ca atare este legat de evoluția reformelor
economice din România. Nu se poate decât într-un mediu
economic lucrativ sănătos, deci am arătat acolo că evoluția
curbei investițiilor străine este legată de politica monetară, de
capacitatea de a obține valuta sau a transfera valută, de
credibilitatea inflației, a prețurilor care fac ca o economie să funcționeze.
Cam acestea sunt direcțiile care au
împiedicat sau au favorizat investițiilor. Un lucru este clar că
nu sunt suficiente numai resursele interne, că efortul propriu
este prioritar dacă există resurse în economie care pot fi
mobilizate prin capitalul străin care, de fapt e mai mult decât
capitalul străin în cazul investițiilor străine directe care
presupune atât capital cât și capacitate managerială,
experiență, cultură, educație, transfer de tehnologie ca să poți
să transformi, să valorifici niște resurse interne în valoare
adăugată care, de fapt este baza bunăstării unui popor. Eu am
fost șocat să aud într-o emisiune la televiziunea română
discutându-se despre prețuri și despre oameni îmbogățiți sau
întreprinzători privați, făcându-se afirmația că da, este o
realitate ce se întâmplă în economia României că unii se
îmbogățesc pe buzunarele altora. Este o judecată economică
absolut falsă. îmbogățirea nu se face pe buzunarele altora , ci
se face din crearea pe valoarea adăugată prin folosirea
superioară a unor resurse care altfel ar rămâne acolo. Uitați-
vă la blocurile din București care stau, nu produc nimic,
generează numai cheltuieli. Dacă vine un investitor străin și le
pune în valoare, aceste blocuri vor produce mult mai mult, vor
crea valoarea adăugată, el își va acoperi cheltuielile și poate
să facă si bani, nu este asta o condiție dar beneficiază si
cetățenii, beneficiază de produse, de servicii.
Octavian Andronic: Dle consilier, s-a vorbit mult despre importanța
deciziilor politice, de la nivel înalt, de dirijarea fluxului de
investiții, s-a găsit de exemplu ca o scuză faptul că America
mulți ani de zile nu a dat lumină verde investitorilor ei spre
Rmânia din cauza regimului neo-cripto-comunist. Există o
bază în această afirmație și ce pregnanță are ea ?
Mișu Negrițoiu: Da, există o bază, dintre condițiile determinante ale
fluxului de capital ale unei anumite țări există o percepție a
țării respective către direcția ei de dezvoltare, despre
stabilitatea politică, despre funcționarea economiei. Această
percepție poate fi obținută pe mai multe căi, poate fi prin
presă, prin cunoștințe dar și un mesaj politic. Dacă un stat nu
încurajează cetățenii, ca și călătorii care merg într-o zonă de
risc ridicată și Departamentul de Stat din Statele Unite le
spune vă duceți dar pe riscul dvs. Deci la fel ca și în cazul
investițiilor străine, da, vă duceți, dar vedeți că într-o anumită
tară riscul economic este ăsta s.a.m.d. Asta este valabil atâta
timp cât acest mesaj este evident, dar nu este determinant,
determinant este - și acesta este și mesajul cărții mele -
determinant este mediul economic și politic intern.
Determinante sunt direcțiile de funcționare a economiei si a
pieței, inclusiv în schimbarea imaginii. Și atunci dacă în primii
ani investițiile străine au putut fi influențate mai mult de
perceția externă și de factorul politic în ultimii ani n-am putea
să ne mai plângem pentru că România are acum toate ușile
deschise, pentru că România are același tratament, ca și
zonele vecine si recent am obținut si această evaluare a
riscului de țară, care este o evaluare economică, ea se
exprimă și în termeni de bani, este un pas înainte pe care l-am
făcut față de Bulgaria, ei bine investițiile străine față de 1995
au scăzut. în aceste condiții eu trag un semnal de alarmă căci
dacă vom continua asa cu 300 milioane de dolari investiți într-
un an într-o economie care are nevoie de miliarde ca să se
dezvolte, spre exemplu președintele Poloniei vorbea de cifre
de 4 miliarde - 5 miliarde, eu am fost mai ponderat și în cartea mea preiau de
fapt o prognoză pe care am făcut-o în
programul de guvernare că România poate liniștit să aducă un
miliard de dolari pe an. Contează foarte mult cum sunt cheltuiți
acești bani. Trebuie să știi cum să-i ridici si cum să-i
investești. Investițiile străine îti oferă această alternativă si un
pachet complex ca să folosești eficient banii și din care să
beneficieze tara mai mult ca din orice altceva.
Octavian Andronic: Dle consilier, cât de bune sau cât de proaste au fost
prevederile inițiale din verile din 90 în legătură cu investițiile
străine pentru că am asistat la o adevărată invazie de
investitori de 100 dolari care după un an au plecat cu
geamantanele pline de milioane. Nu credeți că și acesta este
un motiv care nu i-a mai atras pe cei cu adevărat serioși ?
Mișu Negrițoiu: Nu neapărat. Eu fac o istorie în carte prezentând
evoluția investitorilor străini pe diverse etape. Există un
echilibru în ceea ce privește facilitățile care le acorzi
investitorilor si în ceea ce obții din aceste investiții. în primul
an, e adevărat noi am avut investitori mici, dar am discutat mai
devreme de percepția politică, nu pentru că au fost mai întâi
investitorii mici si de aceea nu au venit investitorii mari, ci
pentru că percepția și gradul de risc în 90-91 erau de așa
natură încât unui conglomerat care face o analiză serioasă
când pătrunde într-o țară pentru 20 - 30 de ani, ei nu pot să
vină așa numai după miros. Or, în 90-91 ei au venit după
miros. Vedeți si la afacerile românilor că cele care au fost
construite în 90-91 mai artificial au început să cadă și rămâne
ce a fost construit mai solid. Asa a fost si cu investițiile străine,
pachetul de facilități pe care noi l-am acordat l-am dat într-o
perioadă în care România era disperată că vroia să aibă ceva.
Or eu zic că în 1992 s-a terminat primul val de
investitori mici, din 1992 au început investitorii strategici. Pe
de altă parte, autoritățile trebuie să echilibreze aceste
facilități, pentru că atunci nu aveam o economie care să poată
funcționa cum funcționează astăzi. Si atunci astăzi eu pot să-
mi permit pentru că am o situație macroeconomică mult mai
bună să reduc pachetul de facilități. Eu însă, fundamental n-
am fost niciodată împotriva investițiilor mici așa cum n-am fost
împotriva întreprinderilor mici și mijlocii pentru că indiferent că
pui 10 sau 100 sau 10000 dolari să pui să faci afaceri, că, de
fapt au fost totul felul de șmecherii de comerț, de evaziune
fiscală, vamală asta este, de fapt a fost efectul negativ nu
neapărat al investitorilor străini ci asupra publicului, asupra
economiei românești. Este alt echilibru de forte si când stau pe
altceva. Atunci când am văzut și eu că am ajuns la un miliard
de dolari, că există un interes, atunci poți să mai sistematizezi
facilitățile.
Octavian Andronic: A fost destul de des acuzată de către investitori
străini imposibilitatea de a achiziționa teren în România.
Credeți că a fost o chestiune hotărâtoare ? Spun acest lucru
pentru că am avut o discuție cu câteva zile în urmă cu
președintele Poloniei, dânsul spunea că pregătesc acum o
lege prin care să permită achiziționarea de terenuri pentru
străini, deși Polonia nu ar avea de ce să se plângă din punctul
de vedere al investițiilor. La noi credeți că este ....
Mișu Negrițoiu: La noi problema pământului este o problemă
sensibilă și eu am simțit asta pentru că am fost printre
promotorii legalizării acestui drept, numai însă pentru societățile comerciale.
Polonia ia aceste măsuri si noi
suntem obligați să luăm aceste măsuri pentru că a intrat în
Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică și pentru
că asta este un fel de preetapă a intrării în Uniunea
Europeană. Noi vorbim puțin despre asta dar probabil că o să
vorbim din ce în ce mai mult. Acolo este un anumit regim în
ceea ce privește investiția străină si ești membru al acestei
organizații dacă te aliniezi la cerințele care sunt în Cod dintre
care achiziționarea de terenuri este unul din puncte. Eu zic că
la noi este o problemă sensibilă din două motive: 1. noi
suntem veniți dintr-o societate în care nu am avut nimic si că
de fapt pământul este poate cea mai sigură bogăție a noastră
și sigur că românul simte că ar fi îndreptățit să-l aibă. Dar
pământul poate fi transformat în aur. Nu ți-l ia nimeni de aici.
El rămâne aici. Spre deosebire de aur care pleacă peste
granițe.
Octavian Andronic: Menționați în analiza dvs si o chestiune care este în
mod particular sensibilă pentru breasla din care fac eu parte.
Este vorba de cheltuielile de fiscalitate și de publicitate. Dl
Florin Georgescu care este și recenzend recomandă cartea
cu unele rezerve, citesc aici. Nu era de această părere, m-a
contrazis a spus că era ultrasuficient un procent de 3% pentru
cheltuieli de publicitate. Eu cred că se uită un lucru că
publicitatea nu se face de dragul artei.
Mișu Negrițoiu: În materie de politică fiscală eu nu am neapărat
aceleași păreri cu Florin Georgescu. Acesta face politică
fiscală sub aspectul echilibrului bugetar. A reușit să țină un
buget în mână și nu este ușor să faci acest lucru. însă eu cred
că trebuie să depășim faza de politică bugetară și să facem din fiscalitate o
politică economică. Care, de fapt să
stimuleze dezvoltarea. Acum se dezbate mult nivelul
fiscalității. Acesta luat ca un raport între produsul intern brut și
veniturile bugetare nu este mare dar este multă activitate care
scapă fiscalității. Se vorbește de economie paralelă și
legislația fiscală nu cuprinde toate veniturile. Deci nu este
aplicat principiul echității fiscalității. Și atunci sigur că asta
diminuează resursele. Vedeți este o diferență între concepția
noastră și a lor. Coca-cola de exemplu nu este un produs, se
investește în nume si publicitate. De asta orice sat din
România are o ladă cu Coca-cola, de ce nu are cu Borsec ? în
materie de fiscalitate avem multe corecturi de făcut si mai ales
de interpretare, pentru că, repet noi trebuie să trecem de la
politică fiscală la cea economică. Politica economică nu se
face decât aproape din fiscalitate, din Ministerul de Finanțe ...
Octavian Andronic: Dle consilier, spuneați că sunteți îngrijorat de curba
viitoare a investițiilor străine în România, lată unele semne
care par să vă contrazică și m-aș referi la recentul contract
făcut între Fiat si Uzina Semănătoarea. Un contract de 200
milioane dolari, dl ambasador Grigore de la Roma, care a stat
pe același scaun cu vreo două săptămâni în urmă era foarte
optimist. Spunea că se pregătesc și alte grupuri mari
industriale italiene să vină în România. Am putea asista la o
avalanșă ?
Mișu Negrițoiu: Eu aș fi primul care m-aș bucura și asta spuneam mai
devreme. Că interesul pentru România a crescut și că suntem
la același nivel de interes si din afară asa se vede si
ambasadorul are dreptate. Eu ceea ce semnalez este
capacitatea de absorbție și în afară de acest proiect cu
Semănătoarea în anul 1996 când noi suntem în mai
acum puteam să avem chiar un miliard acum față de interesul
care există. Deci noi avem o deschidere spre piață, și de fapt
trebuie să ne întărim aceste capacități și de a urmări o politică
de promovare pe obiective. Suntem chiar în stadiul în care
putem să ne și alegem cei mai serioși parteneri.
Octavian Andronic: Care credeți că sunt cele mai importante corecturi
care trebuiesc făcute în sistemul nostru pentru a asigura
acest flux ?
Mișu Negrițoiu: Din sondajele pe care le-am citat în carte rezultă că
principala condiție la care se uită investitorii străini este
funcționarea economiei în ansamblu. Dacă este un mediu
aerisit, dvs menționați o problemă de fiscalitate am putea
liberalizarea exporturilor, am făcut mai multe sugestii pe care
le-am împărțit în două etape: eliminarea unor obstacole
inutile în economia României, începând de la înregistrarea
unor societăți care ia un timp asa de mare si este o birocrație
asa de mare; am văzut acum si măsuri de ordin tarifar s.a.m.d.
Și al doilea sunt obstacolele de ordin promoțional, noi am făcut
pași enormi dar sunt situații în care atât reprezentanții oficiali
cât si privați, conferințe, si în sfârșit atitudinea aceasta
funcționărească, practici guvernamentale...
Octavian Andronic: Pentru a ne referi la genericul emisiunii noastre, știți
probabil care este cel mai frecvent reproș al unor investitori
străini. Faptul că pentru a face o afacere în România trebuie
să dea ceva și aici ne referim la banii negri și aici nenorocirea
este că oamenii sunt dispuși să ia în calcul treaba asta, dar îi
înnebunește faptul că nu știu cât și cui !
Mișu Negrițoiu: Eu aș împărți această chestiune în două: eu cred că
marea majoritate se împiedică în acest lanț administrativo-
funcționăresc. Ori pentru asta nu există decât un singur
remediu: simplificarea economiei, liberalizarea în sensul bun
și constructiv, ca să fie interpuși cât mai puțini funcționari.
Recent am avut o situație aproape incredibilă: pentru
ciupercile care cresc după ploaie în pădure se stabilesc prețuri
de referință în dolari și se dau autorizații de export și sunt pe
aceeași listă cu țițeiul si două ministere serioase mobilizează
comisii de 15 oameni ca să analizeze proiectul dacă ciuperca
respectivă poate fi exportată sau nu și la ce preț ... Asta este o
parte din ceea ce noi numim corupția ... este încărcătura
administrativă care generează influența ... Dacă vorbim la
general despre corupție nu mai vedem niciodată cui și ce
trebuie să dea, trebuie luat din aproape în aproape. Eu însă
cred că întreprinderile serioase nici nu apelează la așa ceva și
nu încurajează acest fenomen.
Octavian Andronic: Dle Negrițoiu vă mulțumesc pentru această discuție,
a fost foarte interesantă, v-aș solicita un ultim răspuns: care
este după aprecierea dvs anul care vă aduce cu adevărat un
reviriment în fluxul investițiilor străine în România. Unde îl
situați ?
Mișu Negrițoiu: Eu ar trebui acum să nu fiu consecvent cu mine
însumi pentru că eu am crezut că anul revirimentului va fi
1995-1996. Adică eu am situat anul 1996 la un miliard si eram
foarte aproape de asta. Depinde foarte mult cum se
organizează sistemul economiei românești după alegeri.
Depinde de echipa de guvernare, de șefii instituțiilor
responsabili cu atragerea investițiilor străine, dar și de deschiderea
economiei. Cred că 1998 va fi anul de
vârf, să ne situeze pe o orbită încât putem să ne proiectăm și
noi câteva miliarde la investiții străine la orizontul anului 2000
pe an.
Octavian Andronic: Vă mulțumesc si mulțumesc de asemenea
telespectatorilor care ne-au urmărit.