Introducere
De când s-au deschis graniþele ºi pentru
români, literatura de cãlãtorie, reportajul 'extern' nu mai au cãutarea pe care
au avut-o altãdatã, când reprezentau unica posibilitate de a trage cu ochiul
dincolo de cortina informaþionalã.
Mi-amintesc cu cât interes am citit prima
carte despre America scrisã de un fost membru al Comitetului Olimpic, sau
revelaþia pe care mi-a produs-o 'America ogarului cenuºiu'
a lui Romulus Rusan, ca sã nu mai vorbesc despre reportajele Feliciei Antip din
desele sale voiaje aeriene într-o Americã interzisã.
De 15 ani de când cãlãtoresc ºi eu, ºi de
când nevoile gazetãreºti m-au purtat prin vreo 70 de þãri, nu am simþit
niciodatã imboldul pe care-l simt acum de a aºterne pe hârtie amintirile unui
voiaj relaxat, fãrã obligaþii de serviciu ºi fugãrealã oficialã. Probabil cã de
vinã este faptul cã a fost unul diferit de celelalte, mai nemijlocit ºi mai
surprinzãtor. Iatã de ce m-am hotãrât sã scriu acest 'Spre Est, prin Nord-Vest',
ca o parafrazã la un film celebru a cãrui acþiune se petrece, în bunã parte, în
trenul de cursã lungã în care m-am îmbarcat ºi eu la Los Angeles, luându-mi
inima în dinþi pentru o traversare a Americii de la Vest la Est, de-a lungul a
4.000 km prin 12 state, timp de trei zile ºi trei nopþi.
Spre Est, prin Sud-Vest
AMERICA 'MÃGARULUI ARGINTIU' - AMTRAK
Trenul pleacã cu întârziere din Los Angeles. Face câteva manevre
ºi, înainte de a porni în lunga traversare a Americii suntem invitaþi la masã
prin staþia de amplificare, în vagonul restaurant, unde chelneri iuþi ºi atenþi
ne înghesuie câte patru la fiecare masã. Mâncarea e bunã, sãþioasã, dar dacã
vrei o bere e extra - o plãteºti cash. Însoþitoarea de vagon e o mulatrã tânãrã
ºi amabilã, Veronika o cheamã, dupã cum se vede pe ecuson, care aflând cã n-am
mai cãlãtorit cu AMTRAK-ul ne face un scurt instructaj. Apoi ne spune cã va veni
sã aranjeze paturile când vom dori sã ne culcãm, ceea ce se întâmplã destul de
curând. Afarã se întunecã ºi, dupã ce trecem de San Bernardino, nu prea mai este
nimic de vãzut. Pânã acolo însã au defilat înºiruiri de case, antrepozite ºi
aºezãri de case paralelipipedice din lemn, înghesuite unele în altele. Din când
în când, câte o zonã rezidenþialã, cu viliºoare cochete. California îºi
îndreptãþeºte renumele de stat suprapopulat, nearãtându-ne nimic de genul a ceea
ce pe vremuri noi numeam palmã de pãmânt nelucratã sau neocupatã.
Debutul cãlãtoriei noastre de-a latul Americii a avut loc, însã,
cu câteva zile mai devreme, înainte de a ne urca în SOUTHWEST CHIEF, sau
‚cãpetenia indianã din sud-vest’, cum se numeºte garnitura la bordul cãreia ne
aflãm. Mai precis, a început la uriaºa CONVENTION CENTER din Los Angeles, unde
avea loc Târgul anual al turismului american - POW WOW 2004 (destul de greu am
desluºit semnificaþia termenului de POW WOW: este zgomotul pe care îl face
pufãirea fumului tras din ‚pipa pãcii’ indianã). O secþiune a Târgului (Media
Merket) i-a pus faþã în faþã pe operatorii de turism ºi pe ziariºti. Aºa s-a
întâmplat cã am ajuns la standul AMTRAK, la care trona o negresã ‚in her
40-ies’, semeaþã ºi binevoitoare în acelaºi timp. Aflând de interesul nostru
pentru cãlãtoriile cu trenul (într-o þarã în care se cãlãtoreºte preponderent cu
avionul sau cu maºina), ceea ce trebuie sã i se fi pãrut cam bizar, a avut o
iniþiativã care dovedea cã era o persoanã importantã la headquarterul AMTRAK din
Oakland. Verne Graeme - aºa o cheamã - ne-a oferit aceastã cãlãtorie, de la Los
Angeles la News York, ca un ‚gift’ din partea companiei, în semn de preþuire
faþã de interesul nostru. A pus mâna pe telefon ºi i-a trasat lui Sybol Evans,
din Oakland, sarcina de a ne face rezervãrile ºi de a ne elibera biletele. Ne-a
avertizat însã cã traversarea Americii cu Amtrak-ul dureazã nu 4 ore, cât faci
cu avionul, ci trei zile ºi trei nopþi în cap! ªi cã va trebui sã schimbãm la
Chicago, neexistând legãturã directã. Ne stãteau în faþã 4.000 de kilometri, cât
distanþa Bucureºti-Paris dus-întors! Pentru europeanul care, de regulã,
cãlãtoreºte prin America doar cu avionul - sau cu maºina, pe distanþe scurte, o
astfel de cãlãtorie reprezintã singura ºansã de a vedea America, de a o înþelege
cât de cât, atât cât îþi oferã fereastra vagonului ºi traseul, dincolo de
tradiþionala aglomerare urbanã a marilor metropole, precum LA sau NY.
O Americã ‚mai profundã’, vãzutã în acele secþiuni ale sale pe
care þi le oferã traseul ºi lumina zilei. Pentru cã doar jumãtate din timpul
cãlãtoriei se petrece la lumina zilei.
Sybil ºi-a fãcut datoria ºi a doua zi ne-a comunicat datele
rezervãrii, biletele urmând sã le luãm înaintea plecãrii, din Gara Centralã -
Union Station.
Cu grija clasicã a cãlãtorului cu trenul de a nu i se întâmpla
ceva neprevãzut, am sosit în garã cu vreo patru ore mai devreme. Numai bine
pentru ceea ce avea sã se întâmple. La ‚bilete’ nimerim peste o negresã imensã
ºi lentã care, dupã ce gãseºte rezervãrile ne anunþã sec cã avem de plãtit 600
de dolari! Moment de stupoare: unde este gift-ul oferit de Verne? Faþã de
nedumerirea noastrã evidentã, mai ciocãneºte ceva pe clapele calculatorului ºi
conchide: Yes! Sunt plãtite, dar nu întreaga sumã! Mai rãmânea ceva despre care
nu era prea sigurã cã intrã în ‚promoþie’. Se consultã mai întâi cu un coleg
chinez ºi neajungând la vreo concluzie ne informezã cã trebuie sã se intereseze
mai în amãnunt. Pleacã ºi revine dupã vreo jumãtate de orã, seninã, spunându-ne:
OK! Daþi bagajele! Când sã dãm bagajele, una dintre valize ne face figura:
cântãreºte 53 de uncii (parcã!). Adicã cu vreun kilogram mai mult decât
convenþia cu hamalii americani care refuzã sã manipuleze bagaje mai grele de 20
kg. Sentinþa casierei este fãrã recurs: trebuie sã scoateþi surplusul, altfel nu
vi-o primesc! Ne oferã o cutie de carton în care am putea pune diferenþa, dar
care va fi taxatã suplimentar. Deschiderea ºi uºurarea valizei constituie un
coºmar, dupã chinul de a îndesa în ea toate lucrurile strânse pânã atunci.
N-avem încotro ºi trecem diferenþa în bagajele de mânã, fãrã nici o problemã.
Dãm bagajele, ne eliberãm de marea grijã ºi cu biletele în buzunar încercãm sã
folosim cât mai creator timpul rãmas pânã la plecare. Alegem mai întâi sã bem o
cafea ºi un chilli ‚home made’ (ca la mama acasã) la un mic bufet din garã þinut
de un mexican. Cafeaua e lungã ºi fãrã gust, iar chilli foarte condimentat. Apoi
ne mutãm într-un mic pãrculeþ spre care dã sala de aºteptare. Gara e construitã
în stil mexican, cu patio, e curatã ºi elegantã ºi nu seamãnã cu locurile prin
care, tradiþional, trec puhoaiele de cãlãtori. Pãrculeþul e cochet, are un gazon
perfect ºi din tufiºuri se aude muzicã de jazz. Câþiva tineri s-au întins pe
bãnci ºi dorm. Alþii traverseazã parcul târând literalmente incredibil de multe
bagaje, incredibil de voluminoase. Timpul trece greu ºi hotãrâm sã dãm o raitã
prin împrejurimi. Nimerim într-un spaþiu în care funcþioneazã un pitoresc bazar
mexican. De-o parte ºi de alta a celor douã strãduþe se aflã clãdiri de epocã,
între care ºi cea mai veche casã din L.A, construitã pe la 1810 ºi devenitã,
evident, moment istoric. Numeroase restaurante cu terasã, cu denumiri tipice -
Cielito Lindo, El Sombrero, Taco - servesc mâncãruri mexicane. De la tarabele de
pe mijloc turiºtii cumpãrã poncho-uri, sombrero-uri, castagnete ºi alte mici
nimicuri, într-o paletã multicolorã excepþionalã. Aici timpul trece mai repede
ºi cum ora plecãrii se apropie ne grãbim spre peron...
Prima dimineaþã ne gãseºte în New Mexico. Aici, peisajul arid al
deºertului alterneazã cu munþi roºii, cu vegetaþie abundentã. Am parcurs în
timpul nopþii statul California, trecând prin Barstow, ne-am aflat la doar
câteva sute de kilometri de Las Vegas, în Nevada ºi am traversat graniþa cu
Arizona pe la Needles, la o altã aruncãturã de bãþ (american!) de Palm Springs.
Am trecut - fãrã sã-l vedem - pe lângã Marele Canion ºi prin Flagstaff,
localitate cu adânci rezonanþe în istoria cuceririi Vestului. Din Arizona în New
Mexico am trecut prin Gallup, poposind în capitala austerã a unui stat la fel de
auster - Albuquerque. Veritabila capitalã a nativilor americani - indienii,
oraºul are ceva din înfãþiºarea forturilor de odinioarã. Las Vegas - un altul,
nu cel faimos - ne întâmpinã cu un covor subþire de zãpadã, neobiºnuitã ºi
ºocantã pentru noi, cei veniþi din atmosfera estivalã a L.A.-ului. Staþia de
amplificare anunþã seriile mesei de searã. Sunt patru, de câte 45 de minute, ºi
trebuie sã te înscrii. ÃŽn vagonul ‚Lounge’ ruleazã douã filme urmãrite cu
indiferenþã de pasagerii ieºiþi din cuºete ca sã se mai dezmorþeascã. Vagonul se
goleºte la fiecare staþie, în timp ce trenul aleargã în întâmpinarea celei de-a
doua nopþi pe care o va regãsi în Kansas. Am schimbat deja douã fuse orare ºi ne
mai rãmân douã pânã la New York, diferenþa dintre coasta de Est ºi cea de Vest
fiind de 4 ore. Între Raton ºi Trinidad traversãm din nou graniþa ºi intrãm în
Colorado. Este punctul cel mai înalt al traseului pe care-l parcurge ‚ªeful’ ºi
partea cea mai scurtã de pe teritoriul unui stat de pe traseu. Urmeazã La Junta,
Lama ºi pãrãsim centrul înalt ºi arid al Americii îndreptându-ne spre imensele
preerii ale centrului continentului...
În dimineaþa urmãtoare - ziua a treia deja - suntem în Kansas,
la Topeka. E altceva. Pãmântul roºu ºi stâncile Vestului au fãcut loc unui covor
verde ce acoperã totul. Fiecare ‚palmã’ de pãmânt e lucratã ºi produce.
Defileazã prin faþa noastrã ferme, cu hambare ºi utilaje agricole. Trenul merge
acum parcã mai uºor, dupã ce asearã, la traversarea dintre Raton ºi Trinidat, a
fost nevoie de nu mai puþin de patru locomotive, înaintând prudent, parcã
testând terenul, pentru a depãºi platoul cel mai înalt al traseului.
Kansas City. Peisaj tipic de metropolã americanã. Downtown-ul,
cu turnurile clasice ºi întinse suburbii, cu cãsuþe din lemn. Dupã el se
înmulþesc aºezãrile rurale. Rulote, case neîngrijite, resturi aruncate vraiºte
ºi un numãr indefinit de carcase de maºini vechi se succed unele dupã altele.
Grupul de old-boys care s-a îmbarcat în vagonul nostru încã de
la L.A. merge pânã la Chicago de unde se va îndrepta, la bordul unui vas cu
zbaturi, pe Missouri pânã la St. Louis. Se salutã jovial la fiecare reîntâlnire
la masã. Masa este, dealtfel, cel mai minuþios organizat capitol al cãlãtoriei.
Eddie anunþã la radio non-stop iminenþa mesei urmãtoare, chemându-i pe cei
programaþi ºi avertizându-i pe întârziaþi. Pentru cei care nu cãlãtoresc la
‚sleepy’ - unde totul este inclus în bilet - anunþã ºi preþurile ºi felurile de
mâncare. Serviciul e atent, iar mâncarea bunã, Regulamentul de cãlãtorie spune
cã bacºiºul nu e obligatoriu, dar e binevenit. Nimerim, la fiecare masã, cu alþi
membri ai grupului. Sunt amabili ºi comunicativi, iar unii dintre ei ºtiu chiar
pe unde vine România. Nu-i mirã faptul cã am venit de atât de departe ca sã
cãlãtorim cu trenul. E o þarã liberã ºi fiecare face ce vrea. Steve, un tip
masiv, roºcat, ne întreabã ce-am vizitat în L.A. ªtie tot itinerariul: Teatrul
Chinezesc, Studiourile Universal, Beverly Hills. Când aude de Schwarzenegger,
guvernatorul, strâmbã din nas: ‚Eu nu l-am votat! E un screwball... Ca ºi
Reagan!’ Veronica, însoþitoarea de vagon, tânãrã, brunetã, amabilã, Dupã
instructajul din prima searã e mulþumitã cã am învãþat sã ne facem patul, dar
tot vine sã vadã dacã lucrurile sunt în ordine. La Kansas City a ajutat sã
coboare o negresã foarte în vârstã cu un geamantan enorm dupã ea. I-a spus sã o
aºtepte pe peron ºi s-a dus în garã, întorcându-se cu un angajat ºi cu un
cãrucior cu rotile, dându-i-o în grijã pe bãtrânã. În America, handicapaþii,
persoanele care au nevoie de ajutor, sunt la mare respect ºi se fac pentru ei
lucruri care nouã ni s-ar pãrea exagerate. Peste tot sunt rampe speciale,
servicii ºi spaþii rezervate ºi toatã lumea este extrem de atentã.
În Kansas aveam deja o întârziere de douã ore ºi jumãtate. Pare
ceva obiºnuit. Amtrak-ul nu este cel mai potrivit pentru a-þi regla ceasul dupã
el. Pe un alt vecin de masã îl bufneºte râsul când îi povestesc cã ºeful
trenurilor japoneze ºi-a cerut public scuze pentru întârzierile de câteva
secunde dintr-un an întreg, promiþând cã acest lucru nu se va mai repeta. Suntem
în mijlocul þãrii, într-o zonã preponderent agricolã. În jurul nostru roiesc
interminabile trenuri de marfã, încãrcate cu containere sau remorci de camioane.
Acestea sunt adevãrata faþã a cãilor ferate americane: transportul de marfã.
Amtrak-ul este doar o amintire, o nostalgie a vremurilor în care Vestul a fost
cucerit cu locomotivele companiei Santa Fe. Este, probabil, ºi motivul pentru
care guvernul american subvenþioneazã aceastã activitate. Primeazã aici
considerentul uman: pentru importante categorii de public - în special tinerii
ºi pensionarii - acesta este mijlocul ideal nu numai de transport, dar ºi de
cunoaºtere. Amtrak-ul îi apropie pe oameni, îi socializeazã, le permite sã
comunice ºi sã schimbe impresii, sã lege prietenii. Ceea ce nu se întâmplã în
avion sau pe autostradã. Cu toate ‚pãcatele’ sale, legate de eficienþã ºi de
punctualitate, Amtrak a înregistrat anul trecut o performanþã, transportând nu
mai puþin de 24 milioane de pasageri - record pentru toate timpurile. În
cuvântul sãu de salut din ‚Mersul trenurilor’, David L. Gunn, preºedintele -
director general al Companiei AMTRAK spune cã revitalizarea ºi modernizarea
transportului pe calea feratã reprezintã obiectivul principal al companiei ºi,
practic, un nou început. ‚Þelul nostru este simplu: sã vã servim mai bine, de
fiecare datã când sunteþi cu noi!’
Amtrak le aratã oamenilor ºi o altã faþã a Americii, pe care
n-ar avea cum sã o cunoascã altfel. Iar mulþi dintre cei care îl frecventeazã
asta îºi ºi doresc. Dupã ce-au muncit îndârjit o viaþã întreagã, privându-se nu
de puþine lucruri pentru a-ºi asigura o bãtrâneþe liniºtitã, la adãpost de
lipsuri ºi neajunsuri, pensionarii Americii încearcã acum sã compenseze ºi sã
recupereze. ªi Amtrak îi ajutã.
Dupã prânz, intrãm în statul Indiana, trecem prin Fortul Madison
ºi începem traversarea fluviului Mississippi. Acesta are o mãreþie unicã ºi, în
ciuda aspectului sãu calm ºi blând, este poate singurul lucru pe care americanii
nu reuºesc sã-l stãpâneascã. Inundaþiile pe care le produce sunt antologice ºi
de neevitat.
La Galesburg urcã în tren câþiva membri ai comunitãþii Amish. Îi
recunoºti uºor dupã hainele þesute ºi croite în casã, dupã pãlãrii, dupã bãrbile
ºi perciunii lungi. Sunt o comunitate mare, importantã, care se încãpãþâneazã -
ºi reuºeºte - sã trãiascã în ritmul secolelor trecute, refuzând tehnica ºi
tehnologia modernã. Au reguli morale stricte ºi se bazeazã pe forþa
colectivitãþii. I-am cunoscut mai întâi, în filmul lui Peter Weir, ‚Martorul’,
cu Harrison Ford în rolul principal. Peisajul din jur e cel din film: ferme
îngrijite, cu hambare înalte ºi rezervoare de cereale. Suntem în inima
grânarului Americii. Galesburg e un oraº înstãrit, cu un colegiu impunãtor ºi
câteva biserici de piatrã, ceea ce demonstreazã cã cerealele sunt o afacere bunã
ºi azi, în epoca hibridizãrii. În garã, la loc de cinste, o locomotivã
‚Burlington Route’, încã impunãtoare, aratã ce-au fost odatã cãile ferate în
zonã. Nu existã garduri, iar dacã existã sunt simbolice, semn cã criminalitatea
n-a pãtruns prea adânc în miezul Americii, preferând ‚periferiile’
continentului. Peste tot fluturã steaguri americane, semn al unei demnitãþi
constante, lipsite de ostentaþie.
Pe mãsurã ce ne apropiem de Chicago, peisajul agricol face loc
celui industrial, iar locuinþele modeste, izolate, unor aºezãri rezidenþiale cu
arhitecturã floralã riguroasã. O bunã parte din drum nu mai vedem nimic,
datoritã terenurilor cu care ne intersectãm non-stop. Brusc, în depãrtare se
iveºte calupul de zgârie-nori din down-town, dominat de Sears Tower, rãmas dupã
11 septembrie 2001, cea mai înaltã clãdire a Americii. Dupã o staþionare
îndelungatã undeva pe o linie de siguranþã, trenul intrã în garã. Subteranele
din Chicago sunt sinistre, iar vremea rece le face ºi mai puþin agreabile.
Iatã-ne la capãtul primei etape a lungii noastre traversãri. Avem o întârziere
de douã ore (o jumãtate a fost, totuºi, recuperatã). La urma-urmelor, cine
cãlãtoreºte cu Amtrak înseamnã cã nu se grãbeºte. Legãtura noastrã spre New York
- LAKE SHORE LIMITED se numeºte garnitura - pleacã abia peste alte douã ore.
Avem un rãgaz sã aruncãm o privire în cel mai celebru, poate, oraº al Americii,
dacã ne gândim doar la ‚epoca de aur’ a gangsterismului: douã ore sunt totuºi
prea puþin pentru un tur, aºa cã hotãrâm sã ne învârtim prin jurul gãrii. Ieºim
la suprafaþã în Jackson Street, unde stã sã se prãvãleascã peste noi însuºi
mãreþul Sears Tower. În jurul sãu alþi monºtri de oþel ºi sticlã, ceva mai mici.
Este foarte rece la acest sfârºit de aprilie ºi noi suntem echipaþi ca pentru
Los Angeles, hainele mai groase fiind în valizele pe care le vom regãsi abia la
New York. Renunþãm cu regret la târcoalele pe care ni le propusesem ºi ne
reîntoarcem în Union Station, în sala de aºteptare a Amtrak. Tabloul obiºnuit:
negri, persoane în vârstã, femei grase. Printre pasageri, doi tineri cu un
copil. Români. Vorbesc tare, fãrã grija cã-i înþelege cineva. Fac educaþie pe
picior puºtiului de 5-6 ani. Nu par a fi turiºti. Emigranþi, probabil. Nivelul:
mediu spre jos. La un moment dat ne privesc mai atent ºi li se pare ceva în
neregulã. Înceteazã brusc sã mai vorbeascã tare.
Îmbarcarea! Vagonul din aceastã garniturã e mai nou ºi mai
confortabil, deºi cuºeta nu e mai spaþioasã. E, însã, mai bine organizatã. Are
chiar ºi toaletã - WC! Ba ºi un mic ecran TV, ca cele din avioanele
transatlantice la care ruleazã un film ‚Radio’ cu Ed. Harris ºi Cuba Gooding. ÃŽl
vedem în liniºte, pentru cã dupã ce a parcurs câþiva metri, trenul se opreºte.
ªi stã aºa, nemiºcat, o orã în cap. Noroc cã de la New York nu zburãm direct
cãtre Europa, altfel cine ºtie, pierdeam legãtura. Apoi garnitura se pune în
miºcare ºi nu putem decât sã regretãm cã traversãm zona Marilor Lacuri pe timp
de noapte, fãrã a vedea nimic...
Cea de-a treia dimineaþã în tren ne gãseºte dincolo de
Cleveland. Oprim la Buffalo, apoi la Syracuse. Deja, pe aici, peisajul e compus
aproape exclusiv din antrepozite ºi fabrici, pe care le vedem în scurtele
rãgazuri când pe celãlalt sens nu trec nesfârºitele convoaie de trenuri de
marfã.
Masa de asearã a fost una aproape de galã. S-au servit fructe de
mare ºi lobster. Am preferat un sãnãtos steak de vacã americanã, al cãrui gust
nu-l regãseºti nicãieri altundeva. Colegul nostru de masã, un bãtrân semãnând cu
Ted Turner, vine tocmai din Oregon, tot cu Amtrak ºi merge la New York. Aceeaºi
politeþe prietenoasã ºi grija de a ne da o mânã de ajutor dacã avem nevoie. Pe
aceastã parte a traseului, zgâlþâiala e mai frecventã ºi mai intensã. Suntem în
statul New York, a cãrui capitalã este în aproape necunoscutul Albany, ºi în
scurt timp se va modifica, pentru ultima datã fusul orar. Ne apropiem de cele 6
ore diferenþã faþã de Bucureºti, care ne sunt deja familiare. Asearã, când ne-am
întors de la masã, am gãsit paturile deja fãcute. Sunt ceva mai confortabile,
dar spaþiul este la fel de strâmt. Iar toaleta din cabinã creazã o incomoditate
în loc de o facilitate. Utilitatea ei se dovedeºte doar în cazul celor care
cãlãtoresc singuri...
Ieºind din periferiile oraºului Syracuse, în faþa ochilor ni se
aºterne o pãdure abia înfrunzitã, întreruptã din loc în loc de teren agricol ce
nu a apucat încã sã fie lucrat. Mulþimea caselor modeste, fãrã pretenþii mã face
sã cred cã americanul obiºnuit nu face din cãminul sãu un însemn al trecerii
prin istorie, rezervându-i rolul firesc de adãpost, în condiþii de confort
decent. Prin casele acestea, America îºi dezvãluie identitatea de þarã fãrã
istorie. Aºezãrile umane nu sunt, aici, rezultatul unor experienþe istorice sau
al unor fenomene sociale. Le-a creat hazardul sau nevoia, ºi abia acum unele
dintre ele încearcã sã-ºi creeze sau sã-ºi regãseascã o identitate istoricã.
Casa americanului de rând rãspunde nevoii sale de miºcare ºi de adaptare la o
realitate în continuã transformare. Este uºor de înãlþat, dar ºi mai uºor de
demolat. Dispare aºa cum a apãrut - fãrã sã lase urme. Cantitatea de moloz pe
cap de locuitor a Americii este infinit mai micã decât în Europa.
Pe mãsurã cã ne apropiem de New York îºi spune cuvântul tradiþia
industrialã. Multe clãdiri vechi, de înãlþimi medii, din cãrãmidã aparentã,
foste hale adaptate unor noi necesitãþi, cartiere modeste alternând cu
ansambluri de vile. Relieful devine accidentat ºi, de sub pãdurea tânãrã rãzbate
stânca cenuºie pe care se aflã perla Manhattanului, Central Park. La orizont,
aglomerarea de turnuri - dintre care lipsesc, dureros, Gemenii. Anunþã
apropierea de coasta de Est. ªi finalul cãlãtoriei noastre cu Amtrak.
Octavian Andronic