Meandrele concretului
|
Acoliþii premierului trebuie sã înþeleagã
cã spitalele nu au nevoie de medicamente de
discotecã sau de pe vremea lui Tudor
Vladimirescu!
-- Sorin Oprescu, membru PSD
|
|
„N-am vândut vapoare pe un dolar”
INVITAT : TRAIAN BASESCU, deputat PD
DATA : 10 octombrie 1995
Octavian Andronic : Suntem împreunã la o nouã ediþie a emisiunii "În luptã cu
abuzurile ºi corupþia", invitatul nostru de aceastã datã, dl. Traian Bãsescu,
deputat din partea Partidului Democrat. Domnia sa a apãrut în viaþa publicã
postrevoluþionarã moºtenind o calitate prerevoluþionarã, ca sã spun aºa. A fost
inspector ºef al Navigaþiei Civile. Deci, în 1989 eraþi în „nomenclaturã”, ca sã
spun aºa...
Traian Bãsescu : Eram director general în Ministerul Transporturilor.
Octavian Andronic : Exact. Aceastã stare n-a durat mult, în octombrie '90 domnia
sa a devenit secretar de stat în Ministerul Transporturilor (avea o denumire
mult mai lungã atunci), dupã care, în iunie 1991, a devenit ministru al
Transporturilor. Din octombrie 1992 domnia sa este deputat. Numele de Bãsescu
este foarte strâns legat de vapoare ºi de acest Scandal al Flotei cum a fost
denumit, una dintre operaþiunile,care a fãcut valuri mari, în care, pânã la urmã,
nu s-a înnecat nimeni - dacã îmi dau bine seama. Una dintre primele acuzaþii,
dle Bãsescu, a fost cã aþi vândut vapoarele pe un dolar. Este adevãrat ?
Traian Bãsescu : Nu, nici n-avea cum sã fie sau, în orice caz, este în mod clar
o fabulaþie venitã din necunoaºtere. Într-adevãr, în timpul cât am fost ministru
am generat o politicã prin care navele româneºti sã poatã intra în circuitul de
finanþare externã în vederea retehnologizãrii. Acest lucru a implicat în mod
obligatoriu trecerea lor pe un pavilion de complezenþã, în aºa fel încât navele
sã fie sub o legislaþie care sã permitã acest lucru, legislaþia româneascã
nepermiþând finanþarea prin ipotecarea navelor. De aceea, noi am înfiinþat circa
39 de companii în Panama, Liberia, Cipru, Malta, deci în state care favorizeazã
pavilionul de complezenþã ºi aceste 39 de companii erau toate proprietatea
companiilor - mamã din România. Deci, erau proprietate sutã la sutã a
companiilor mamã din România. Bineînþeles cã transferul pentru a proteja exact
companiile- mamã nu s-a fãcut pe sume de milioane de dolari ci pe un dolar,
pentru cã practic era transfer de la Petromin tot la Petromin, dar Petromin-ul
din Liberia. Deci cam ãsta a fost mecanismul. Practic, se fãcea trecerea navei
de la Petromin tot la o companie sutã la sutã a Petromin-ului.
Octavian Andronic : S-au vândut vapoare ? Pentru cã, cum sã spun, semnalele care
au fost în epocã semnalau chiar dispariþia „flotei strategice” româneºti.
Traian Bãsescu : Flota a fost pe punctul sã disparã, dar nu atunci, în perioada
'91-'92. La întrebarea dvs. - întrebare tranºantã - dacã s-au vândut vapoare,
rãspunsul categoric este: DA! S-au vândut un grup de 24 nave, în februarie '90.
La vremea aceea funcþiona încã Comitetul de Stat al Planificãrii, cu aprobarea
C.S.P.-ului, deci a Comitetului de Stat al Planificãrii s-au vândut 24 de nave.
Scandalul vânzãrii ... Deci într-un moment în care eu nu aveam nici în clin nici
în mânecã cu aceastã operaþiune, pentru cã am fost numit ºef al departamentului
abia în octombrie '90. Deci distanta dintre februarie ºi octombrie e destul de
mare.
Octavian Andronic : Cine era ministru atunci ?
Traian Bãsescu : ªef al Departamentului era domnul contraamiral Plãviciosu,
ministru al transporturilor era dl. ministru Burada, dar nu era în competenþa
lor aceastã aprobare, ci în competenþã C.S.P.-ului, conform legislaþiei de
atunci. Eu ºi am nota din februarie, aprobatã printre alþii de directorul
Direcþiei Transporturilor din C.S.P., era ministrul ... de mai târziu, Paul
Teodoru, deci succesorul meu, de asemeni la Direcþia Finanþe Preþuri din C.S.P.
era actualul premier Nicolae Vãcãroiu care are semnãtura aici pe document.
Reverberaþia acestei vânzãri s-a produs abia în '91, când navele vândute în urma
aprobãrii date de C.S.P. au început sã vinã în þarã sub alte nume. Presa localã
a sesizat asta - parcã e fosta Baia Mare, ia uite, asta parcã e fostul Carpaþi!
Presa a realizat fenomenul când eu eram ministru. ªi, bineînþeles, prin efect mi
s-a atribuit, deºi n-am avut nimic comun cu aceastã operaþiune. Mai mult decât
atât, vânzarea de nave a continuat. Deci, în perioada '91-'92 - o spun aici
public- am mai spus-o ºi o spun - în fapt nu s-a vândut nici o navã, noi am
fãcut doar transferul. În proprietate rãmânând sutã la sutã companiile româneºti.
Dupã '92, ºi chiar în '95 s-au mai vândute nave, deci în '93 s-au vândut 3 nave,
în '94 10 nave ºi aici discutãm deja,în '94, de nave de mare tonaj. Nave în
diverse etape de construcþie, deci nave noi, douã de 100 000, douã de 65 000 si
alte nave de 25 000 de tone. Iar în '95 s-a vândut un alt mineralier de 65 000
tone, Bicaz. Aº vrea sã fac o oarecare legãturã între cei care au aprobat
vânzãrile în '90 ºi cei care, dupã ce am plecat eu din minister, în '93, '94, au
rãmas la putere, în funcþie de decizie ºi procesul de vânzare a continuat. Acest
proces era sã se termine tragic, aceastã tentativã prin aceastã dare de mânã a
politicienilor respectivi în vânzarea de nave, prin tentativa de vânzare
integralã a pachetului de control în vara anului 1993, deci celebrul contract
Forum-Petromin.
Octavian Andronic: Contract care a stârnit un scandal enorm. Dar el a fost
precedat de un alt scandal ºi un alt contract.
Traian Bãsescu : Da, contractul Minerva. Vã rog sã mã credeþi cã sunt foarte
pregãtit pentru argumentele privitoare la acest contract de societate mixtã,
pentru cã este vorba de foºtii cinci directori care au fost arestaþi aici de
pomanã, eu susþin public cã este vorba de o înscenare ...
Octavian Andronic : De ce, dle. Bãsescu ?
Traian Bãsescu : A fost nevoie de ea pentru cã trebuia acoperit marele scandal
Forum-Petromin, care a avut niºte repercusiuni extraordinare. De fapt, însãºi
deraierea acestei companii mixte, Minerva, realizatã în anul 1992, este generatã
de apariþia în vara anului 1993 a contractului Forum-Petromin. Deci prin acest
contract Forum-Petromin, 51 % din acþiunile flotei se cedau unui oarecare
Katunis.
Octavian Andronic : Nu era un amator cunoscut ?
Traian Bãsescu : Nu, era unul micuþ care avea ºi mari probleme financiare la
momentul acela ºi, de fapt, el a vrut sã profite de o situaþie în care era
efectiv ajutat din interese care mie îmi scapã, pentru ca România sã rãmânã fãrã
aceastã flotã de mineraliere ºi petroliere. El a profitat, cred eu cã a fost
dirijat, interfaþa. Acest contract Forum-Petromin a generat efecte pe
contractele anterioare ale companiei Petromin.
Octavian Andronic : Înþeleg cã o parte din aceastã flotã era deja cedatã prin
contracte...
Traian Bãsescu : Deci, nu exista nici un vapor cedat în proprietate, erau numai
nave cedate în contracte. Deci, orice armator viseazã sã-si aibã nava în
contract. Noi a trebuit sã ... în perioada '91-'92 - 39 de nave de tonaj mediu
ºi mare le-am introdus în astfel de contracte pe termen lung care au beneficiat
- înainte de începerea derulãrii lor de un sistem de finanþare pentru ca navele
sã redevinã performante. Într-o astfel de societate, de fapt, într-o cooperare
care e singura de acest tip, o societate mixtã, noi am pus ºapte nave, este
vorba de societatea Minerva, în 1992. Spun "noi" pentru cã eu mã simt foarte
solidar cu fosta conducere a Petromin-ului. Ei s-au încadrat într-o politicã pe
care eu o aprobasem, de finanþare externã. De aceea, eu îmi asum integral ºi
bunele ºi relele lor. În 1992 s-a realizat aceastã societate mixtã în care
partea românã s-a dus cu ºapte nave în valoare de 47,5 milioane dolari, erau
nave scoase din exploatare datoritã stãrii tehnice, deºi relativ erau nave noi,
aveau un corp foarte bun dar utilaje extrem de slabe pe ele. Partenerul strãin a
fãcut o finanþare pe valoarea viitoare a navelor. A ajuns de la valoarea de 2
milioane dolari, la 5 milioane. Ar fi ajuns. Acest plan de afaceri, Barclay’s
Bank a finanþat retehnologizarea navelor. Conform înþelegerii, partea românã
trebuia sã rãmânã tot timpul cu valoarea pe care a introdus-o, de 47,5 milioane.
De aceea s-a stabilit cã aceastã societate mixtã va fi de 50% Petromin, 50%
partenerul grec.
Pagina: 1/3 
|
|