Ziarul personal Octavian Andronic
15 Feb 2025 - 14:56
Home Punctul pe Y ANDOgrafia zilei Foto EXPO

Ultimele postãri pentru: 
> Punctul pe Y
> ANDOgrafia zilei
(datã curentã)

EXPOZIȚII 

ANDO - 100% Centenar

 



Nou !!! 

Inedit 

Gura lumii 

Meandrele concretului 

Acoliþii premierului trebuie sã înþeleagã cã spitalele nu au nevoie de medicamente de discotecã sau de pe vremea lui Tudor Vladimirescu!

-- Sorin Oprescu, membru PSD

Sectiune diverse... 
Adauga o opinie

Cautare ZP 

„N-am vândut vapoare pe un dolar”
.: Data 02-Noi-2007 :: Accesãri: 3858 :: Tipãreþte pagina curentã :: Tipãreºte tot:.

„N-am vândut vapoare pe un dolar”
INVITAT : TRAIAN BASESCU, deputat PD
DATA : 10 octombrie 1995


Octavian Andronic : Suntem împreunã la o nouã ediþie a emisiunii "ÃŽn luptã cu abuzurile ºi corupþia", invitatul nostru de aceastã datã, dl. Traian Bãsescu, deputat din partea Partidului Democrat. Domnia sa a apãrut în viaþa publicã postrevoluþionarã moºtenind o calitate prerevoluþionarã, ca sã spun aºa. A fost inspector ºef al Navigaþiei Civile. Deci, în 1989 eraþi în „nomenclaturã”, ca sã spun aºa...

Traian Bãsescu : Eram director general în Ministerul Transporturilor.

Octavian Andronic : Exact. Aceastã stare n-a durat mult, în octombrie '90 domnia sa a devenit secretar de stat în Ministerul Transporturilor (avea o denumire mult mai lungã atunci), dupã care, în iunie 1991, a devenit ministru al Transporturilor. Din octombrie 1992 domnia sa este deputat. Numele de Bãsescu este foarte strâns legat de vapoare ºi de acest Scandal al Flotei cum a fost denumit, una dintre operaþiunile,care a fãcut valuri mari, în care, pânã la urmã, nu s-a înnecat nimeni - dacã îmi dau bine seama. Una dintre primele acuzaþii, dle Bãsescu, a fost cã aþi vândut vapoarele pe un dolar. Este adevãrat ?

Traian Bãsescu : Nu, nici n-avea cum sã fie sau, în orice caz, este în mod clar o fabulaþie venitã din necunoaºtere. Într-adevãr, în timpul cât am fost ministru am generat o politicã prin care navele româneºti sã poatã intra în circuitul de finanþare externã în vederea retehnologizãrii. Acest lucru a implicat în mod obligatoriu trecerea lor pe un pavilion de complezenþã, în aºa fel încât navele sã fie sub o legislaþie care sã permitã acest lucru, legislaþia româneascã nepermiþând finanþarea prin ipotecarea navelor. De aceea, noi am înfiinþat circa 39 de companii în Panama, Liberia, Cipru, Malta, deci în state care favorizeazã pavilionul de complezenþã ºi aceste 39 de companii erau toate proprietatea companiilor - mamã din România. Deci, erau proprietate sutã la sutã a companiilor mamã din România. Bineînþeles cã transferul pentru a proteja exact companiile- mamã nu s-a fãcut pe sume de milioane de dolari ci pe un dolar, pentru cã practic era transfer de la Petromin tot la Petromin, dar Petromin-ul din Liberia. Deci cam ãsta a fost mecanismul. Practic, se fãcea trecerea navei de la Petromin tot la o companie sutã la sutã a Petromin-ului.

Octavian Andronic : S-au vândut vapoare ? Pentru cã, cum sã spun, semnalele care au fost în epocã semnalau chiar dispariþia „flotei strategice” româneºti.

Traian Bãsescu : Flota a fost pe punctul sã disparã, dar nu atunci, în perioada '91-'92. La întrebarea dvs. - întrebare tranºantã - dacã s-au vândut vapoare, rãspunsul categoric este: DA! S-au vândut un grup de 24 nave, în februarie '90. La vremea aceea funcþiona încã Comitetul de Stat al Planificãrii, cu aprobarea C.S.P.-ului, deci a Comitetului de Stat al Planificãrii s-au vândut 24 de nave. Scandalul vânzãrii ... Deci într-un moment în care eu nu aveam nici în clin nici în mânecã cu aceastã operaþiune, pentru cã am fost numit ºef al departamentului abia în octombrie '90. Deci distanta dintre februarie ºi octombrie e destul de mare.

Octavian Andronic : Cine era ministru atunci ?

Traian Bãsescu : ªef al Departamentului era domnul contraamiral Plãviciosu, ministru al transporturilor era dl. ministru Burada, dar nu era în competenþa lor aceastã aprobare, ci în competenþã C.S.P.-ului, conform legislaþiei de atunci. Eu ºi am nota din februarie, aprobatã printre alþii de directorul Direcþiei Transporturilor din C.S.P., era ministrul ... de mai târziu, Paul Teodoru, deci succesorul meu, de asemeni la Direcþia Finanþe Preþuri din C.S.P. era actualul premier Nicolae Vãcãroiu care are semnãtura aici pe document. Reverberaþia acestei vânzãri s-a produs abia în '91, când navele vândute în urma aprobãrii date de C.S.P. au început sã vinã în þarã sub alte nume. Presa localã a sesizat asta - parcã e fosta Baia Mare, ia uite, asta parcã e fostul Carpaþi! Presa a realizat fenomenul când eu eram ministru. ªi, bineînþeles, prin efect mi s-a atribuit, deºi n-am avut nimic comun cu aceastã operaþiune. Mai mult decât atât, vânzarea de nave a continuat. Deci, în perioada '91-'92 - o spun aici public- am mai spus-o ºi o spun - în fapt nu s-a vândut nici o navã, noi am fãcut doar transferul. În proprietate rãmânând sutã la sutã companiile româneºti. Dupã '92, ºi chiar în '95 s-au mai vândute nave, deci în '93 s-au vândut 3 nave, în '94 10 nave ºi aici discutãm deja,în '94, de nave de mare tonaj. Nave în diverse etape de construcþie, deci nave noi, douã de 100 000, douã de 65 000 si alte nave de 25 000 de tone. Iar în '95 s-a vândut un alt mineralier de 65 000 tone, Bicaz. Aº vrea sã fac o oarecare legãturã între cei care au aprobat vânzãrile în '90 ºi cei care, dupã ce am plecat eu din minister, în '93, '94, au rãmas la putere, în funcþie de decizie ºi procesul de vânzare a continuat. Acest proces era sã se termine tragic, aceastã tentativã prin aceastã dare de mânã a politicienilor respectivi în vânzarea de nave, prin tentativa de vânzare integralã a pachetului de control în vara anului 1993, deci celebrul contract Forum-Petromin.
Octavian Andronic: Contract care a stârnit un scandal enorm. Dar el a fost precedat de un alt scandal ºi un alt contract.

Traian Bãsescu : Da, contractul Minerva. Vã rog sã mã credeþi cã sunt foarte pregãtit pentru argumentele privitoare la acest contract de societate mixtã, pentru cã este vorba de foºtii cinci directori care au fost arestaþi aici de pomanã, eu susþin public cã este vorba de o înscenare ...

Octavian Andronic : De ce, dle. Bãsescu ?

Traian Bãsescu : A fost nevoie de ea pentru cã trebuia acoperit marele scandal Forum-Petromin, care a avut niºte repercusiuni extraordinare. De fapt, însãºi deraierea acestei companii mixte, Minerva, realizatã în anul 1992, este generatã de apariþia în vara anului 1993 a contractului Forum-Petromin. Deci prin acest contract Forum-Petromin, 51 % din acþiunile flotei se cedau unui oarecare Katunis.

Octavian Andronic : Nu era un amator cunoscut ?

Traian Bãsescu : Nu, era unul micuþ care avea ºi mari probleme financiare la momentul acela ºi, de fapt, el a vrut sã profite de o situaþie în care era efectiv ajutat din interese care mie îmi scapã, pentru ca România sã rãmânã fãrã aceastã flotã de mineraliere ºi petroliere. El a profitat, cred eu cã a fost dirijat, interfaþa. Acest contract Forum-Petromin a generat efecte pe contractele anterioare ale companiei Petromin.

Octavian Andronic : Înþeleg cã o parte din aceastã flotã era deja cedatã prin contracte...

Traian Bãsescu : Deci, nu exista nici un vapor cedat în proprietate, erau numai nave cedate în contracte. Deci, orice armator viseazã sã-si aibã nava în contract. Noi a trebuit sã ... în perioada '91-'92 - 39 de nave de tonaj mediu ºi mare le-am introdus în astfel de contracte pe termen lung care au beneficiat - înainte de începerea derulãrii lor de un sistem de finanþare pentru ca navele sã redevinã performante. ÃŽntr-o astfel de societate, de fapt, într-o cooperare care e singura de acest tip, o societate mixtã, noi am pus ºapte nave, este vorba de societatea Minerva, în 1992. Spun "noi" pentru cã eu mã simt foarte solidar cu fosta conducere a Petromin-ului. Ei s-au încadrat într-o politicã pe care eu o aprobasem, de finanþare externã. De aceea, eu îmi asum integral ºi bunele ºi relele lor. ÃŽn 1992 s-a realizat aceastã societate mixtã în care partea românã s-a dus cu ºapte nave în valoare de 47,5 milioane dolari, erau nave scoase din exploatare datoritã stãrii tehnice, deºi relativ erau nave noi, aveau un corp foarte bun dar utilaje extrem de slabe pe ele. Partenerul strãin a fãcut o finanþare pe valoarea viitoare a navelor. A ajuns de la valoarea de 2 milioane dolari, la 5 milioane. Ar fi ajuns. Acest plan de afaceri, Barclay’s Bank a finanþat retehnologizarea navelor. Conform înþelegerii, partea românã trebuia sã rãmânã tot timpul cu valoarea pe care a introdus-o, de 47,5 milioane. De aceea s-a stabilit cã aceastã societate mixtã va fi de 50% Petromin, 50% partenerul grec.



Pagina: 1/3 pagina urmãtoare >>

.: Înapoi la subiect ANTENA 1 - "ÃŽn luptã cu abuzurile ºi corupþia"