Punctul pe Y / vineri 11 septembrie 2009 Nr: 2857

Da' cu INA ce-ai avut?

Dl. Mircea Cosea este nu numai un politician respectabil, ci si un recunoscut specialist in domeniul economic. Ultimii ani au marcat, din partea domniei sale, o retragere discreta din prima linie a politicii si o implicare crescuta in activitatea didactica.

Pentru cei care au pierdut firul evenimentelor as reaminti doar faptul ca dl Cosea a fost ministru al Reformei, in Guvernul Vacaroiu si de numele sau se leaga actiunea de corectare si de fiabilizare a celebrei cuponiade, demarata prost de predecesorii sai.

In Aprilie, anul acesta, dl Cosea, care intre timp a devenit membru al PDL, dupa ce a activat mai multi ani in PNL a fost solicitat, personal de catre premierul Boc, sa preia conducera Institutului National al Administratiei (INA). Aceasta institutie infiintata in 2001 in timpul Guvernului Nastase are ca misiune crearea si implementarea unui sistem modern si unitar de formare continua a resurselor umane din administratia publica. Practic, atestarea ca functionar public a unei persoane care lucreaza in administratie, depinde de stagiul de pregatire si absolvire a unor cursuri INA. N-a fost o toana de a lui Nastase sau Cozmanca, ci o exigenta menita sa ridice calitatea prestatiei functionarilor publici la nivel european si sa creeze o categorie stabila si competenta de reprezentanti ai administratiei care sa nu mai stea la cheremul schimbarilor politice. Dl Cosea si-a luat in serios misiunea, incercand sa ridice performanta predecesorilor sai pe un nou aliniament, mai adecvat momentului pe care-l parcurgem. Institutul a obtinut fonduri europene si s-a implicat intr-o serie intreaga de programe, reusind sa se autofinanteze. Lucrurile au mers bine pana cand a aparut problema reducerii numarului de agentii guvernamentale. Aici si-au spus din plin cuvantul sforariile si aranjamentele politice. Au aparut proiecte care vizau desfiintarea INA si transformarea sa intr-o directie in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor. Apoi a aparut o alta varianta in care INA urma sa fie inghitita de Agentia Nationala a Functionarilor Publici, o entitate bugetara suta la suta. Si intr-un caz si in altul, pierzandu-si calitatea de persoana juridica, INA ar urma sa piarda toate finantarile europene si sa trebuiasca sa restituie cele vreo 10 milioane de euro primite deja. Foarte indatoritor la debutul relatiei, premierul Boc a devenit brusc de neabordat de catre dl Cosea, chiar daca rezolvarea problemei este determinata de o serie intreaga de uregnte, intre care si imposibilitatea numirii de noi prefecti sau inalti functionari publici, prin inghetarea sau desfiintarea cursurilor de pregatire.

Ca in orice poveste din asta de la noi exista si niste dedesupturi deloc obiective. La originea tuturor manevrelor de desfiintare a INA sta seful Agentiei Functionarilor Publici, membru activ in Consiliul ministerului. Care presedinte este, in acelasi timp, coactionar al unor societati comerciale care au ca obiect de activitate pregatirea si perfectionarea persoanelor din administratia publica! Firma in care seful Agentiei este asociat cu primarul liberal al Brasovului, cu amanuntul ca fosta guvernare liberala e cea care a dat unda verde acestuit tip de pregatire in cadru privat.

Probabil ca ce se intampla cu INA este valabil si in cazul altor institutii in care, sub pretextul refrormarii si al economisirii de resurse se tranzactioneaza interese private cat se poate de concrete, iar seful guvernului devine un simplu pion al aceste jocuri.