Există o deficiență majoră între momentul 11 septembrie 2001 și cel al bombardamentelor NATO asupra Iugoslaviei de acum doi ani. Atunci România s-a aflat în fața unor decizii extrem de delicate, în care trebuia să aleagă între îndatoririle asumate în procesul de aderare la singura instituție care-i putea oferi garanțiile necesare continuării procesului de democratizare și a tranziției, și o tradiție istorică ce făcea din vecinul de la sud-vest unica entitate cu care nu am avut conflicte sau diferende de-a lungul secolelor. În 1999 autoritățile românești, deși au luat o decizie corectă pe fond, n-au reușit să-și asume decența necesară în fața unei previzibile reacții populare. Acum, în 2001, nu se mai pune problema unei decizii corecte. Se pune doar problema pregătirii de care dispunem pentru ca, odată cu îndeplinirea obligațiilor față de partenerul american și față de organizația căreia dorim să ne alăturăm, să ne protejăm împotriva unor previzibile reacții din partea celor care vor suporta represaliile pentru odiosul atac terorist din 11 septembrie. Și în ce măsură nu ne vom transforma, în acest fel, în ținte viitoare ale represaliilor la represalii. Pentru că, pe acest plan, nici parteneriatul american, nici alianța atlantică nu ne pot oferi o protecție eficientă față de un adversar care procedează atipic, cu mijloace dificil de detectat sau de anihilat. Cu atât mai mult cu cât, în ultimii zece ani, România democratică a devenit un veritabil bulevard pentru reprezentanții grupărilor naționalist-teroriste din întregul Orient. Din fericire pentru noi, aceștia nu ne-au transformat (încă) în teatru de operațiuni. Au preferat, mai degrabă, să opereze comercial, producând sau colectând fonduri, într-un sistem suficient de permisiv și de neglijent. Lucrurile se vor schimba. Vor trebui să se schimbe. Autoritățile vor trebui să devină mult mai prudente și mai selective în tratarea valului de vizitatori pentru care frumusețile patriei noastre reprezintă un obiectiv cu totul și cu totul colateral. |