Este de mirare că lumea rămâne ca hipnotizată în fața câte unei gogomănii enorme, fără a reuși să aibă vreo replică - cum a fost cea lansată de ministrul Boagiu, cea care a identificat marea problemă a circulației pe drumurile publice ca fiind nu proasta întreținere a acestora ci... indisciplina șoferilor care circulă cu cauciucuri neadecvate!
De aici până la promulgarea celei mai stupide reglementări în domeniu n-a fost decât un pas: legiferarea obligativității dotării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă, iarna, și de vară, vara.
Nimeni nu s-a gândit atunci, ce efort material inutil implică punerea în practică a acestei reglementări. Ministrul și-a dat, totuși, seama și a amânat cu un an aplicarea măsurii. În locul toamnei trecute ea intră în vigoare în aceasta.
Încălțările de vară/iarnă constituie un lux pe care nimeni nu și-l poate permite, nici chiar țările mai bogate decât a noastră. Impunerea acestui impozit stupid – o cheltuială de peste 15 milioane pentru fiecare mașină (am în vedere aici doar autoturismele) este tot ce le mai lipsea amărâților de șoferi români.
Sunt de acord cu faptul că circulația – cu echipare neadecvată – în condiții extreme (de gheață sau zăpadă) crează probleme tuturor. În cazul ăsta, reglementarea ar trebui să se adreseze doar celor care se pun în astfel de situații. Ar fi trebuit să fie și mai nuanțată: este vorba despre drumurile naționale sau interurbane, pentru că în localități primăriile au datoria să deszăpezească de urgență arterele. Pe urmă: cauciucurile de iarnă utilizate pe carosabil curat implică consum mai mare de combustibil și un comportament diferit.
Nu poți să schimbi cauciucurile de câteva ori pe zi. Logic – reglementarea ar trebui să interzică expres doar deplasarea autovehiculelor neechipate pe porțiunile de drum care nu pot fi curățate în timp util! E ce și cum s-ar da o lege că de la 1 Octombrie până la 31 Martie toată lumea trebuie să poarte căciulă și galoși! Și o altă chestiune care a trecut (intenționat) neobservată: ce rost are înlocuirea tuturor celor 4 cauciucuri când ro/activ au doar cele tractoare?
Dar, cum se întâmplă prea des pe la noi, în spatele acestei măsuri presupuse de interes general, stau interese de grup sau de gașcă: importatorii de cauciucuri și service-urile auto sunt marii beneficiari ai acestor măsuri, din multe puncte de vedere nejustificate. Și – mai ales – formulate într-un mod care dă oricând posibilitatea de „interpretări” și abuzive!