Oricât de neîncrezători am fi în sondaje, nu putem să nu fim de acord că oricât de orientate ar fi acestea, indiferent de cine au fost comandate, trendul principal iese puternic în evidență: ascensiunea constanță a PDSR-ului, care tinde spre cota istorică a FSN-ului '90 , fără însă a o putea egala, pentru că ceea ce s-a întamplat atunci este irepetabil. Comentatorii radicali pun această tendință pe seama unei "vinovății colective": nostalgia partidului unic. Mi se pare o explicație simplistă, ce nu ține cont de schimbările profunde ce s-au petrecut în conștiința colectivă a românilor în ultimii 10 ani. Așa zisul "regret după Ceaușescu" este un sindrom complex, ce are mai puțin în vedere maniera în care acesta a condus România vreme de un sfert de veac, cât un amestec compus din relativa siguranță a individului în fața fenomenului infracțional, garanția unui loc de muncă, discutabila echitate a distribuției bunurilor și accesul mai lesnicios la instrucție a tuturor categoriilor sociale. Sunt chestiuni a căror conotație ideologică este minoră, mai ales cât comunismul pe care-l reclamă a fost, în fapt, un național- socialism stîngaci și ineficient implementat. Avansul de încredere pe care-l recoltează - deocamdată în sondaje - PDSR-ul are prea puțin de-a face cu nostalgia partidului comunist, și cu atât mai puțin cu aceea a unui partid unic. Ca și în '96, este vorba despre votul negativ la adresa coalițiilor și a algoritmului, în care alegătorul entuziast din octombrie~ noiembrie '96 vede principala cauză a ineficienței și degringoladei "regimului" ce-și încheie mandatul în această săptămână. Cu bunul simt și intuiția specifice organismului colectiv pe care-l constituie electoratul, acesta merge pe soluția "guvernului unic", acela pe care eventualele defecțiuni ale aliaților minori să nu-l poată pune în stare de nefuncționare. România - prin expresia sa majoritară - vrea de data asta un guvern puternic, apt să pună în practică fără prea multe ezitări programele necesare reformei și pregătirii accesului în comunitatea europeana, care rămân obiectivele majore ale următorilor patru ani. Apare o singură problemă: putea-va PDSR-ul să dovedească faptul că deține astăzi resursele necesare atingerii acestor obiective, mai mult decât le-a avut până în '96? |