Ori nu e nimic nou sub soare, ori suntem noi niste precursori! La mai putin de doi ani de cand fostul ministru al Turismului ( in prezent al Dezvoltarii) lansa cu tam-tam ( si scandal) brandul de tara, iata ca americanii ne calca pe urme.
Au si ei - ca si noi - probleme. US Travel a semnalat autoritatilor faptul ca cele 60 milione de turisti ( intre care 26 milioane de peste hotare) inregistrati anul trecut reprezinta o scadere semnificativa pentru ultimul deceniu: de la 17%, la 12,4%! Intre factorii multipli ce au condus la acest declin declansat de evenimentele teroriste din Septembrie 2001, cel mai important este considerat acela al lipsei unui program national de promovare a industriei calatoriilor si turismului. Responsabilii din domeniu ( in structura Executivului american nu figureaza un departamemnt al Turismului) au decis ca este momentul sa intervina, acordand marketingului rolul sau global de selectare a unei felii corespunzatoare din piata turismului mondial." Vom promova pentru prima data piata Statelor Unite" - a declarat recent Stephen J. Cloobeck, presedintele CTP(Corporation for Travel Promotion), adaugand: "Brandul USA a fost lansat!"
Cloobeck este presedintele acestei nou formate structuri de parteneriat public-privat care isi propune sa dezvolte campanii de marketing pentru a atrage un numar cat mai mare de vizitatori in State. Acesta este, dealtfel, si obiectivul actualei editii a Conventiei Turismului American - POW WOW 2011 -, organizata in aceste zile, la San Francisco, de catre US Travel. Promovarea 'Brandului USA" va constitui preocuparea de baza a CTP, campania de marketing urmand sa foloseasca toate canalel media care stau la dispozitie. Boardul CTP, care are reuniuni lunare, a avut deja o discutie cu Secretarul Comertului, Gary Locke. Deasemenea, inca din 2007, US Travel a conlucrat cu reprezentanti ai Congresului pe cateva initiative legislative, inclusiv Travel Promotion Act, prin a carui aprobare in Martie 2010, presedintele Obama a realizat un gest istoric.
Noul program de promovare a turismului se bazeaza pe o contributie de 10 pana la 14 dolari colectata odata la doi ani prin ESTA - Sistemul de Autorizare Electronica a Calatoriilor - un program de securizare a frontierelor dezvoltat de Department for Homeland Security, pentru vizitatorii din tarile incluse in VISA WAIVER, precum si din alte contributii ale sectorului privat. In acest an Corporatia va strange 10 milione dolari de la ESTA, la care anul viitor se vor adauga alte 100 milioane. "Brandul USA este cel mai bun brand din lume - spune optimistul Coolbeck " Este vorba despre ospitalitate!".
Avem un exemplu al modului realist si pragmatic in care poate fi conceputa o astfel de campanie. Evident, diferenta majora de resurse si de coeziune fac ca , desi initiativa romaneasca are deja doi ani, rezultatele ei sa nu fie inca vizibile. 'Gradina din Carpati" este o notiune agreabila, dar lipsita de substanta.Ea va putea deveni cu adevarat un simbol atunci cand turismul va fi promovat ca un obiectiv prioritar ntional si nu ca unul personal, al unui politician ambitios dar limitat in exercitiul sau de prioritatile politicianiste.
La San Francisco, de luni, agentii de turism sunt in fierbere. In cadrul celor peste 40.000 intalniri bilaterale pre-programate, se contureaza rezultatul de 3,5 miliarde de dolari in contracte incheiate de cele peste 1000 organizatii participante, al caror scop este sa miste sau sa aduca in America cat mai multi turisti. Daca e posibil, si din Romania.