Este vreo asemănare frapantă între Banca Națională și Federația Română de Fotbal?La prima vedere, nu. La a doua, da. În fruntea ambelor instituții se află românii cu cele mai lungi mandate din istoria post-decembristă a țării. Cum s-a instalat Mircea Sandu la cârma unui fotbal pe care o generație de excepție l-a făcut să se bucure de o popularitate ieșită din comun, se știe: un artificiu administrativ a avut darul de a-l face să fie ales democratic, nu doar de fotbaliști sau conducători de cluburi, dar mai ales de către femeile de serviciu și șoferii federației care au căpătat, la fel de democratic, drept de vot.Cu Banca Națională lucrurile au stat nițel altfel. Noul guvern condus de Petre Roman avea nevoie aici de o persoană mai destupată decât dinozaurii de finanțe anchilozați din ierarhia bancară fost comunistă. Băiat frumușel și dezghețat, cercetătorul de la celebrul Institut de Economie Mondială al lui Murgescu, Isărescu pe nume, a avut șansa să se numere printre primii specialiști trimiși la perfecționare în țara finanțelor - America. Nu i-au trebuit decât câteva luni ca să devină suficient de competent pentru a fi promovat în funcția de guvernator al unei instituții despre care încă nu se știa exact câtă putere poate să aibă. Lipsa de experiență bancară n-a constituit un impediment și, cu o tenacitate ce avea să atingă culmile rafinamentului, olteanul de la Drăgășani cu aer de lord englez s-a instalat cu autoritate la comenzile bărcii ce avea să înfrunte agitatele ape ale inflației și convertibilității. Finalul primului mandat, încununat de victoria asupra cursului dublu, l-a prins la intersecția dintre cele două puteri, și cum unele dintre măsurile sale au fost interpretate ca un soi de rezistență față de guvernul Văcăroiu, schimbarea i-a of erit pe tavă un nou mandat, în anul cel mai negru al leului românesc. Isărescu a trecut și peste exercițiul politic de premier tehnocrat, reușind să împiedice corabia guvernării să se scufunde lamentabil, după două mandate incompetente consecutive, dar neputând să evite participarea la o competiție prezidențială în care n-avea nici o șansă. Alegerile din 2000 au constituit, practic, primul și ultimul eșec al Guvernatorului care a revenit la instrumentele sale favorite fără să suporte prea multe consecințe. La finele celui de-al doilea mandat, Isărescu candidează cu succes la un titlu în cartea recordurilor, de deținător al celui mai lung mandat public într-o democrație post-totalitară. Cu cei 5 ani care urmează el va strânge un frumos pot de aproape două decenii, care-l instalează autoritar într-un fotoliu de supraviețuitor de profesie la vârf. |