Meandrele concretului
|
"În 1993 Cristoiu m-a acuzat, deși atunci nu eram corupt"
-- Viorel Hrebenciuc
|
|
„N-am vândut vapoare pe un dolar”
INVITAT : TRAIAN BASESCU, deputat PD
DATA : 10 octombrie 1995
Octavian Andronic : Suntem împreună la o nouă ediție a emisiunii "În luptă cu
abuzurile și corupția", invitatul nostru de această dată, dl. Traian Băsescu,
deputat din partea Partidului Democrat. Domnia sa a apărut în viața publică
postrevoluționară moștenind o calitate prerevoluționară, ca să spun așa. A fost
inspector șef al Navigației Civile. Deci, în 1989 erați în „nomenclatură”, ca să
spun așa...
Traian Băsescu : Eram director general în Ministerul Transporturilor.
Octavian Andronic : Exact. Această stare n-a durat mult, în octombrie '90 domnia
sa a devenit secretar de stat în Ministerul Transporturilor (avea o denumire
mult mai lungă atunci), după care, în iunie 1991, a devenit ministru al
Transporturilor. Din octombrie 1992 domnia sa este deputat. Numele de Băsescu
este foarte strâns legat de vapoare și de acest Scandal al Flotei cum a fost
denumit, una dintre operațiunile,care a făcut valuri mari, în care, până la urmă,
nu s-a înnecat nimeni - dacă îmi dau bine seama. Una dintre primele acuzații,
dle Băsescu, a fost că ați vândut vapoarele pe un dolar. Este adevărat ?
Traian Băsescu : Nu, nici n-avea cum să fie sau, în orice caz, este în mod clar
o fabulație venită din necunoaștere. Într-adevăr, în timpul cât am fost ministru
am generat o politică prin care navele românești să poată intra în circuitul de
finanțare externă în vederea retehnologizării. Acest lucru a implicat în mod
obligatoriu trecerea lor pe un pavilion de complezență, în așa fel încât navele
să fie sub o legislație care să permită acest lucru, legislația românească
nepermițând finanțarea prin ipotecarea navelor. De aceea, noi am înființat circa
39 de companii în Panama, Liberia, Cipru, Malta, deci în state care favorizează
pavilionul de complezență și aceste 39 de companii erau toate proprietatea
companiilor - mamă din România. Deci, erau proprietate sută la sută a
companiilor mamă din România. Bineînțeles că transferul pentru a proteja exact
companiile- mamă nu s-a făcut pe sume de milioane de dolari ci pe un dolar,
pentru că practic era transfer de la Petromin tot la Petromin, dar Petromin-ul
din Liberia. Deci cam ăsta a fost mecanismul. Practic, se făcea trecerea navei
de la Petromin tot la o companie sută la sută a Petromin-ului.
Octavian Andronic : S-au vândut vapoare ? Pentru că, cum să spun, semnalele care
au fost în epocă semnalau chiar dispariția „flotei strategice” românești.
Traian Băsescu : Flota a fost pe punctul să dispară, dar nu atunci, în perioada
'91-'92. La întrebarea dvs. - întrebare tranșantă - dacă s-au vândut vapoare,
răspunsul categoric este: DA! S-au vândut un grup de 24 nave, în februarie '90.
La vremea aceea funcționa încă Comitetul de Stat al Planificării, cu aprobarea
C.S.P.-ului, deci a Comitetului de Stat al Planificării s-au vândut 24 de nave.
Scandalul vânzării ... Deci într-un moment în care eu nu aveam nici în clin nici
în mânecă cu această operațiune, pentru că am fost numit șef al departamentului
abia în octombrie '90. Deci distanta dintre februarie și octombrie e destul de
mare.
Octavian Andronic : Cine era ministru atunci ?
Traian Băsescu : Șef al Departamentului era domnul contraamiral Plăviciosu,
ministru al transporturilor era dl. ministru Burada, dar nu era în competența
lor această aprobare, ci în competență C.S.P.-ului, conform legislației de
atunci. Eu și am nota din februarie, aprobată printre alții de directorul
Direcției Transporturilor din C.S.P., era ministrul ... de mai târziu, Paul
Teodoru, deci succesorul meu, de asemeni la Direcția Finanțe Prețuri din C.S.P.
era actualul premier Nicolae Văcăroiu care are semnătura aici pe document.
Reverberația acestei vânzări s-a produs abia în '91, când navele vândute în urma
aprobării date de C.S.P. au început să vină în țară sub alte nume. Presa locală
a sesizat asta - parcă e fosta Baia Mare, ia uite, asta parcă e fostul Carpați!
Presa a realizat fenomenul când eu eram ministru. Și, bineînțeles, prin efect mi
s-a atribuit, deși n-am avut nimic comun cu această operațiune. Mai mult decât
atât, vânzarea de nave a continuat. Deci, în perioada '91-'92 - o spun aici
public- am mai spus-o și o spun - în fapt nu s-a vândut nici o navă, noi am
făcut doar transferul. În proprietate rămânând sută la sută companiile românești.
După '92, și chiar în '95 s-au mai vândute nave, deci în '93 s-au vândut 3 nave,
în '94 10 nave și aici discutăm deja,în '94, de nave de mare tonaj. Nave în
diverse etape de construcție, deci nave noi, două de 100 000, două de 65 000 si
alte nave de 25 000 de tone. Iar în '95 s-a vândut un alt mineralier de 65 000
tone, Bicaz. Aș vrea să fac o oarecare legătură între cei care au aprobat
vânzările în '90 și cei care, după ce am plecat eu din minister, în '93, '94, au
rămas la putere, în funcție de decizie și procesul de vânzare a continuat. Acest
proces era să se termine tragic, această tentativă prin această dare de mână a
politicienilor respectivi în vânzarea de nave, prin tentativa de vânzare
integrală a pachetului de control în vara anului 1993, deci celebrul contract
Forum-Petromin.
Octavian Andronic: Contract care a stârnit un scandal enorm. Dar el a fost
precedat de un alt scandal și un alt contract.
Traian Băsescu : Da, contractul Minerva. Vă rog să mă credeți că sunt foarte
pregătit pentru argumentele privitoare la acest contract de societate mixtă,
pentru că este vorba de foștii cinci directori care au fost arestați aici de
pomană, eu susțin public că este vorba de o înscenare ...
Octavian Andronic : De ce, dle. Băsescu ?
Traian Băsescu : A fost nevoie de ea pentru că trebuia acoperit marele scandal
Forum-Petromin, care a avut niște repercusiuni extraordinare. De fapt, însăși
deraierea acestei companii mixte, Minerva, realizată în anul 1992, este generată
de apariția în vara anului 1993 a contractului Forum-Petromin. Deci prin acest
contract Forum-Petromin, 51 % din acțiunile flotei se cedau unui oarecare
Katunis.
Octavian Andronic : Nu era un amator cunoscut ?
Traian Băsescu : Nu, era unul micuț care avea și mari probleme financiare la
momentul acela și, de fapt, el a vrut să profite de o situație în care era
efectiv ajutat din interese care mie îmi scapă, pentru ca România să rămână fără
această flotă de mineraliere și petroliere. El a profitat, cred eu că a fost
dirijat, interfața. Acest contract Forum-Petromin a generat efecte pe
contractele anterioare ale companiei Petromin.
Octavian Andronic : Înțeleg că o parte din această flotă era deja cedată prin
contracte...
Traian Băsescu : Deci, nu exista nici un vapor cedat în proprietate, erau numai
nave cedate în contracte. Deci, orice armator visează să-si aibă nava în
contract. Noi a trebuit să ... în perioada '91-'92 - 39 de nave de tonaj mediu
și mare le-am introdus în astfel de contracte pe termen lung care au beneficiat
- înainte de începerea derulării lor de un sistem de finanțare pentru ca navele
să redevină performante. Într-o astfel de societate, de fapt, într-o cooperare
care e singura de acest tip, o societate mixtă, noi am pus șapte nave, este
vorba de societatea Minerva, în 1992. Spun "noi" pentru că eu mă simt foarte
solidar cu fosta conducere a Petromin-ului. Ei s-au încadrat într-o politică pe
care eu o aprobasem, de finanțare externă. De aceea, eu îmi asum integral și
bunele și relele lor. În 1992 s-a realizat această societate mixtă în care
partea română s-a dus cu șapte nave în valoare de 47,5 milioane dolari, erau
nave scoase din exploatare datorită stării tehnice, deși relativ erau nave noi,
aveau un corp foarte bun dar utilaje extrem de slabe pe ele. Partenerul străin a
făcut o finanțare pe valoarea viitoare a navelor. A ajuns de la valoarea de 2
milioane dolari, la 5 milioane. Ar fi ajuns. Acest plan de afaceri, Barclay’s
Bank a finanțat retehnologizarea navelor. Conform înțelegerii, partea română
trebuia să rămână tot timpul cu valoarea pe care a introdus-o, de 47,5 milioane.
De aceea s-a stabilit că această societate mixtă va fi de 50% Petromin, 50%
partenerul grec.
Pagina: 1/3
|
|