Invitat: av. Eugen VASILIU
(02 mai 1998)
O. Andronic: Bună-ziua, stimaţi telespectatori. Iată-ne, din nou, în plin
scandal. Un scandal care are la bază cel mai controversat produs al pieţei
libere de după '89 - tutunul. Un scandal care ne pune la încercare nu doar
răbdarea, cu care tolerăm discursurile patetice prin care se combate corupţia şi
infracţionalitatea, ci şi speranţa noastră într-o autentică schimbare în planul
moralităţii celor care ne conduc. Episodul consumat în urmă cu două săptămâni pe
Aeroportul Otopeni, nu este decât o secvenţă, nu neapărat ultima, dintr-un film
care se toarnă de zor, încă din primele zile de libertate. Otopeni '98 are
antecedente constituite în istoriografia infracţională a României. Cele mai
sugestive au fost înregistrate în urmă cu cinci ani când a făcut explozie "Ţigareta
I" sau "Drumul Kentului", cum i s-a spus atunci.
Reportaj: In noiembrie 1993, un articol apărut în seria veche a "Libertăţii"
pomenea despre existenţa unui traseu pe care s-ar fi derulat o importantă
acţiune de contrabandă cu ţigări. Traseu care pornea din portul belgian Anvers
şi se încheia în insula Cipru. Era pe vremea când nu se inventase încă lupta cu
corupţia. Şi când aceasta se lăfăia bine-mersi între graniţele fără frontiere
ale României, fără ca cineva să o bage în seamă. Instituţiile statului de drept
erau ocupate să dea o mână de ajutor unui comerţ a cărui libertate friza anarhia.
Era pe vremea când toată lumea fuma ţigări străine, prezente din abundenţă în
toate buticurile. Numai în evidenţele vămilor, nu. A fost nevoie ca buba
contrabandei să se spargă în nişte depozite militare burduşite cu mii de bax-uri
pentru ca Armata, Vama şi Garda Financiară să se trezească la realitate. O
realitate crudă care cifra evaziunea la multe miliarde absente din buzunarele
unui stat suspect de îngăduitor cu iniţiativele frauduloase ale unor negustori
de toate culorile. Campania de presă declanşată cu acest prilej în "Libertatea"
şi susţinută discret de alte câteva publicaţii a dat semnalul unei lupte cu
corupţia .... Deranjul provocat de dezvăluiri a fost major. El a generat reacţii
dure din partea celor ale căror interese fuseseră afectate şi care au transferat
disputa în zona politicului. Din "Drumul Kentului" s-a născut original, ca tot
ce mişcă pe malurile Dâmboviţei, “scandalul Florică”, cu a sa recuzită de
incoruptibilitate de carton şi cu toate demersurile care au testat capacitatea
de zăpăcire a opiniei publice şi de deturnare a atenţiei spre ţinte false. O
astfel de ţintă a fost aceea care a născut Comisia Vonica şi toată tevatura
inutilă şi lipsită de roade din jurul acesteia. Pentru că "Drumul Kentului",
adică Ţigareta I, nu a făcut altceva, până la urmă, decât să reaşeze, să
reordoneze contrabanda de la multiple iniţiative private, însoţite de prea multe
riscuri, la circuite stabile, atent studiate şi sprijinite logistic de
reprezentanţii instituţiilor abilitate. "Ţigareta I" a dat semnalul luptei cu
corupţia fără corupţi pe care ultimii cinci ani au ridicat-o spre culmi de
nebănuit pentru mărunţii traficanţi de până în 1993.
O. Andronic: Invitatul nostru de astăzi este dl Eugen Vasiliu. Domnia sa s-a
născut la 21 decembrie 1945; absolvent al Facultăţii de Drept din 1968, în 1969
a lucrat un an ca judecător la Târgovişte, după care a poposit la Parchetul
General de unde nu a mai plecat timp de 27 de ani. Din 1997 a demisionat pentru
a intra în avocatură. Este membru al Baroului şi face parte din Biroul de
Avocatură,”Apostol Nazat -Vasiliu” -alte două nume foarte bine cunoscute. Dosare
celebre, prelucrate după 1989, Ţigareta I, Puma, cazul de spionaj al lui Chiraly.
Căsătorit, are un copil, major. Bun-venit în studioul PRO TV-ului şi am să vă
rog să-mi spuneţi dacă viaţa de avocat este mai uşoară decât cea de procurer?
E. Vasiliu: Fiecare din aceste segmente care formează lanţul care compune
Justiţia are un anume rol. Cred că şi avocatura îţi oferă aceleaşi şanse în
materie de drept, în sensul de a aplica legea şi a cere respectarea ei.
O. Andronic: Nu există, totuşi, o contradicţie de tip moral? După ce v-aţi aflat
de partea aceea a baricadei în care îi luaţi de gât pe hoţi şi îi băgaţi la
puşcărie, aţi trecut în zona de unde încercaţi să-i scăpaţi de pedeapsă...
E. Vasiliu: A aplica legea este ceea ce reprezintă atribuţia atât a procurorului,
cât şi a ceea ce revine avocatului. Nu ne-a fost foarte uşor şi cred că după o
viaţă petrecută într-o anumită parte a baricadei, este greu să treci în partea
cealaltă. Iţi trebuie o perioadă în care să te convingi că adevărul trebuie
căutat şi într-o parte şi în cealaltă. Revenind la tema dvs. am participat şi ca
avocat, acum în cauze care au subiect de contrabandă, în România nu se face
contrabandă numai cu ţigări, se face cu orice. Orice care trece prin graniţă,
încât să nu plăteşti taxe şi să eludezi tarifele vamale. De altfel, foarte
alambicate. Cred că avem una dintre cele mai complicate legislaţii vamale,
astfel încât dacă întrebaţi un cetăţean cu ce sumă de bani are voie să iasă din
ţară, veţi vedea că nu va şti să vă spună. Am atins unul din subiectele mari ale
legislaţiei în materie de vamă.
O. Andronic: Aş fi vrut să vă întreb doar un lucru. Plecarea dvs. din Parchet -
demisia - căror motive s-a datorat?
E. Vasiliu: Cred că fiecare - atât eu, cât şi colegii mei care au demisionat -
au avut motivele lor şi am rugămintea să nu insistaţi asupra lor. Mai ales că,
între mine şi colegi este diferenţă mare de vârstă. Eu cred că ei aveau un mare
viitor în Ministerul Public şi erau buni profesionişti. De fapt, au demonstrat-o
şi ca avocaţi, au obţinut succese la fel de bune. Motivele sunt personale pentru
fiecare şi eu pot spune, în numele meu, că încă se politizează mult politica
penală şi dosarele se fac la comenzi, din păcate. Văd că există din ce în ce mai
puţini cei hotărâţi să le soluţioneze. In primele luni ale acestui an, din
Poliţia Capitalei au plecat 300 sau 400 de poliţişti foarte tineri. Probabil că
sunt multiple cauzele, dar ele ţin şi de nivelul de salarizare. Probabil că se
aşteaptă o reformă în Justiţie.
O. Andronic: Reformă? Încă mai aşteptaţi? Ea a fost anunţată cu surle şi
trâmbiţe. Am chiar aici un document intitulat "Politici privind Justiţia şi
ordinea publică", elaborat de formaţiunea câştigătoare din 1996. Sunt aici
câteva proiecte de legi care se spune că vor fi finalizate de urgenţă. După
opinia dvs., aceste întârzieri nu alimentează tot ceea ce se întâmplă în planul
infracţionalităţii, pentru că infracţionalitatea creşte cu fiecare an, cu toată
ofensiva împotriva corupţiei, cu toate ... chiar zilele acestea la Braşov are
loc un simpozion pe tema luptei cu corupţia. Ne luptăm cu ea mai mult prin
simpozioane.
E. Vasiliu: Şi întrunirile pe tema aceasta au un anume rol. Dar, din păcate, în
lupta directă sau în soluţionarea dosarelor au rămas din ce în ce mai
profesionişti. Ne întâlnim foarte des cu oameni care, lăsând deoparte că sunt
foarte oneşti, nu pot să conducă o anchetă foarte grea, mai ales într-un domeniu
cu multe necunoscute şi unde legislaţia este total necunoscută pentru marele
public, deci în domeniul fmanciar-bancar. Pot să vă spun că, în Direcţia
Cercetări Penale din I.G.P, la un moment dat, sunt oameni cu prea puţină
experienţă în această materie şi din acest motiv se scot, se finalizează nişte
dosare care nu sunt coapte şi din această cauză se ajunge să se spună că or
Parchetul, or avocaţii născocesc tertipuri şi conduc la tergiversarea unor
dosare. Vă dau un singur exemplu: la I.G.P. unul din cei mai renumiţi oameni de
bancă din ţara românească - dl Ghiba Alexandru - a fost trimis în judecată
pentru o infracţionalitate de care, nici vorbă să fi existat. Un om care toată
viaţa a lucrat în domeniul bancar. A fost recunoscut ca un finanţist de primă
mână de toţi finanţiştii de afară, un om orgolios şi ambiţios. Acum este şomer,
nu lucrează, s-a îmbolnăvit numai pentru faptul că nu poate să înţeleagă cum a
fost posibil să fie trimis în judecată.
O. Andronic: De altfel, se întâmplă un fenomen ciudat - cazul Ghiba- are
corespondeţi, cum ar fi situaţia lui Răzvan Temeşan care nu este cercetat pentru
probleme specifice de bancă, ci pentru nişte chichiţe răsuflate. Acea cu
maşinile date în folosinţă la Armată sau la Biserică sau cu Forumul Crans
Montana. Asta probabil ţine şi de schimbările... Să discutăm despre un caz care
a fost practic închis. Aţi instrumentat celebrul caz “Ţigareta”. In jurul lui
s-au născut feluritele legende care, până la urmă, au reuşit să acopere, mai
ales prin conotaţia politică care s-a dat la un moment dat întregului caz,
esenţa fenomenului.Inainte însă de a-1 aborda, v-aş ruga să urmărim câteva
secvenţe pe care le-am înregistrat în compania unui specialist în probleme de
natură financiară, vamală care, din păcate, acest interlocutor nu a dorit să-şi
spună identitatea.
Anonim: A fost o operaţiune de contrabandă plecată de la un fapt normal, deci o
operaţiune normală de import, iniţiată de o firmă cu cetăţeni străini ca o
operaţiune de import legală, cu documente şi care a adus o cantitate apreciabilă
de ţigări în ţară, circa 130.000 de bax-uri într-o perioadă de 9 - 10 luni
pentru care nu s-au plătit taxele vamale. Această operaţiune a fost mediatizată,
investigată de organele abilitate, de Procuratură, de Garda Financiară şi care a
dus la concluzii care s-au materializat în înlăturarea unor persoane din cadrul
Ministerului Apărării, menţionând că Ministerul Apărării Naţionale, nefîind
practic implicat în caz ca instituţie.
O. Andronic: Mi-amintesc că un anumit episod - investigaţiile s-au oprit în faţa
porţilor unitaţii militare. Ce a urmat?
Anonim: Ori nu a fost o informare corectă a autorităţilor, respectiv a
ministrului Finanţelor şi a premierului din acea vreme, care au dispus imediat
anchetarea cazului prin implicarea Gărzii Financiare, a Vămii, a organelor de
conducere din cadrul Ministerului Apărării Naţionale. S-a făcut o descindere
chiar în ziua în care s-a sesizat operaţiunea. S-au găsit în jur de 17.000 de
bax-uri de ţigări. Erau depozitate şi urma redistribuirea lor. A existat o
evidenţă ţinută de nişte cetăţeni arabi. Povestea s-a concretizat cu condamnarea
executanţilor şi nu mai mult.
O. Andronic: Domnule Vasiliu, la vremea respectivă au făcut vâlvă elemente poate
secundare ale chestiunii. Faptul că două depozite ale Armatei erau burduşite cu
ţigări, faptul că Ministrul Apărării de atunci a fost luat prin surprindere,
necunoscând situaţia, de fapt. După aceea, s-a declanşat scandalul politic care
a urmat. Aş vrea să vă rog să rememoraţi şi să structuraţi puţin esenţa
problemei pe care aţi instrumentat-o chiar dvs.
E. Vasiliu: Repet, cauza este încă pe rolul instanţelor de judecată. Este vorba
de acest dosar, denumit Ţigareta 1. Aceasta a cuprins o parte care a avut ca
subiect contrabanda cu ţigări şi Parchetul Militar a cercetat faptele săvârşite
de militari. încă o dată s-a dovedit că are un anume rol Parchetul Militar şi
existenţa lui, ca entitate, în structura Ministerului Public. Părerea mea este
că îşi păstrează rolul şi, mai ales, în asemenea afaceri este evident că în
toate ţările se produc afaceri care au o anumită doză de secret. In toate ţările
se practică comerţul cu arme. Am adus aici special un ziar de-al nostru care
face un inventar pentru ţările din Europa de Est şi pentru alte ţări care
practică comerţul cu armament, ca fiind o marfa ca oricare. Din păcate, în
aceste operaţiuni, de multe ori se suprapun şi interese personale. Din acest
motiv cred că este foarte greu de decelat rolul fiecărui funcţionar dintr-o
instituţie, cât a acţionat în folosul său sau cât pentru pentru instituţia din
care face parte. In ce priveşte implicarea Armatei în afacerea denumită Ţigareta
I, cred că absolut pentru că a fost de mai mare anvergură. Contrabandă cu ţigări
mai facându-se şi se va mai face atâta timp cât ţigările vor fi introduse în
ţară, astfel încât să se câştige bani foarte mulţi. Revenind, părerea mea,
indiferent de ceea ce susţin alţii, s-a soluţionat corect. In primul rând,
interesează recuperarea prejudiciului adus statului. In acest caz, au fost
recuperaţi atunci, în 1992, 3.132.000 de dolari. Deci, exact a acoperit
prejudiciul adus statului român. Indiferent ce soartă va avea procesul, statul
român şi-a acoperit paguba ce i-a fost cauzată. Ăsta este scopul, de obicei, în
asemenea procese.
O. Andronic: Care a fost mecanismul afacerii, cum aţi putea să-1 descrieţi?
E. Vasiliu: Contrabanda - nu fac referire la acest caz - până la graniţă, marfa
este însoţită de actele respective, iar de acolo se nasc un nou rând de acte.
Probabil că o firmă-fantomă creată mai înainte de teritoriul statului, cu un
administrator care demult nu mai e în ţară şi cu alte firme de bună sau mai rea
credinţă care vor achiziţiona marfa de la această firmă-fantomă pe acte.
O. Andronic: Acest lucru nu era posibil şi datorită imperfecţiunilor legislaţiei?
E. Vasiliu: Nu cred. Dar cauzele sunt absolut de natură economică.
O. Andronic: Pe mine mă şochează alt fapt. Metodele fiind deja cunoscute, au
trebuit să treacă trei sau patru ani ca cineva să sesizeze şi să corecteze
aceste aspecte. Asta mă face să cred că toată afacerea era profitabilă, nu doar
pentru contrabandişti.
E. Vasiliu: Noi, ca avocaţi consultăm foarte des specialişti în materie vamală
pentru că într-o asemenea materie am avut o legislaţie absolut schimbătoare de
la zi la zi. Ni s-au plâns străinii că nu cunosc ce trebuie să declare. Din
punctul ăsta de vedere avem un hăţiş de legi, încât, de fiecare dată trebuie să
te consulţi, la zi, cu un specialist care poate să-ti dea soluţia cea bună.
9 9
O. Andronic: A fost un dosar complicat - Ţigareta?
E. Vasiliu: Ca toate dosarele de contrabandă sunt greu de desluşit firele, să
reuşeşti să stabileşti de unde a plecat marfa - ceea ce este foarte greu; pe
teritoriul altor state - cine a contribuit şi cine a fabricat actele necesare şi
apoi ce s-a produs la vama ta. Mai departe e o acţiune de rutină, de identificat
firmele care reuşesc să intre în posesia mărfii.
O. Andronic: S-au încercat presiuni, în timpul anchetei, asupra dvs.?
E. Vasiliu: Eu cred că nici unui procuror din acea perioadă nu i s-a dat vreo
indicaţie de vreun anume fel. Nici nu avea cum pentru că, atâta vreme, cât ai
recuperat prejudiciul pentru stat o cauză e rezolvată. Pentru mine, ca procuror,
pedeapsa aplicată inculpatului nu interesa. E atributul judecătorului exclusiv.
O. Andronic: Se face foarte mult caz de această dualitate dintre persoane şi
instituţii. Este foarte simplu de generalizat. La afacerea Ţigareta a fost
implicată Armata, Garda Financiară. Cam până unde se poate situa graniţa dintre
acţiunea privată a persoanei şi implicarea instituţiei pe care o reprezintă?
E. Vasiliu: Depinde. In momentul în care se demonstrează că funcţionarul
respectiv din instituţie a acţionat din proprie iniţiativă răspunderea incumbă
şi urmează să-i fie aplicate pedepsele respective. Dacă este un funcţionar care
a executat un ordin, sigur că dacă e vădit ilegal, nu trebuia să-1 execute, dar,
dacă ştia că este ilegal sau spunând că este o operaţiune specială în interesul
statului, se schimbă datele problemei. De aceasta trebuie cu mare atenţie tratat
fiecare personaj din asemenea evenimente pentru că, poate mulţi dintre ei au
acţionat cu credinţa fermă că ajută statul român. Puţina transparenţă a
Parchetului şi câteva gafe comise au stârnit neîncrederea populaţiei în faptul
că acest dosar se va rezolva în mod corect. Din această clipă, nu cred că mai
are cineva interes să mai ascundă ceva.
O. Andronic: Să încercăm să vedem ce marchează acest traseu dintre Ţigareta I şi
II, ţinând cont de ceea ce aţi spus că sunt doar două faze mai cunoscute ale
unui proces care s-a derulat aproape cu regularitate. Să-1 ascultăm, din nou, pe
interlocutorul nostru, făcând o paralelă între cele două cazuri.
Anonim: Contrabanda va exista întotdeauna. Nu vom putea cunoaşte volumul şi
numărul participanţilor. Citesc în presă că sunt instituţii care controlează
acest fenomen şi chiar îl stăpânesc. Practic, eu resping afirmaţiile unor astfel
de conducători. Ei pot, în cel mai fericit caz, să spună dacă structurile,
respectiv angajaţii instituţiilor lor, participă sau nu la astfel de operaţiuni.
O. Andronic: Să vedem care sunt asemănările dintre cele două operaţiuni.
Anonim: În primul rând, plecând de la deosebiri. Aspectele care le deosebesc
între Ţigareta I şi II , Ţigareta I a fost o operaţiune cu acte în regulă pentru
introducerea în ţară, prezentarea la destinaţie a mărfurilor, ulterior
tranformându-se în abuz, uz de fals, falsificarea documentelor de tranzit prin
aplicarea unor ştampile false. Foarte interesant că operaţiunea a fost prezentă
în teritoriul naţional ca una normală. Ţigareta II este o acţiune pregătită,
ilegală unde marfa este introdusă fraudulos, prin alte locuri decât cele
destinate controlului vamal. Se înscrie exact în prevederile Art. 175 din Codul
Vamal, ca o acţiune pură de contrabandă. O altă deosebire care poate fi
caracterizată ca inconştienţă, este cea care se referă la locul ales. O unitate
militară, un loc izolat, cu trafic redus, unde acţiona o singură structură
informativă, respectiv Serviciul de Protecţie al cadrelor din unitatea
respectivă. La acţiunea Ţigareta II a fost ales ca loc Aeroportul Otopeni, deci
un loc specific derulării unor astfel de operaţiuni. Un loc aglomerat. Sunt cel
puţin şapte structuri informative care pot să informeze abaterile de la normal.
Aici este inconştienţă care vine din prea multă siguranţă a celui care a decis
operaţiunea, deci siguranţă totală. Deci, pe aeroportul Otopeni se pot face
filme artistice cu se întâmplă. E ceva de necrezut. Astea sunt principalele
deosebiri între cele două operaţiuni. Asemănări sunt multe. Se constată că
ambele acţiuni au fost ordonate. într-un fel, dacă în primul caz era o aprobare
de export armament care era contrabalansată cu operaţiunea de import ţigări, în
al doilea caz, s-a dorit un import clandestin, dar dirijat. Nu poţi să aterizezi
pe Aeroportul Otopeni fără să ştie nimeni. In ambele acţiuni sunt implicaţi
cetăţeni străini. Deci sunt implicaţi cetăţeni străini. Care este rolul lor? Să
finanţeze operaţiunea şi să-şi ia o cotă parte din beneficiul obţinut. O altă
asemănare, spunând că ar consta în locurile care au fost alese. Respectiv,
locuri strategice, perimetre închise, unde nu pot să intre cu uşurinţă organele
de control ale statului. Ambele acţiuni au fost executate prin ordin. A existat
un şef care a făcut o schemă şi au existat executanţii care pot fi sacrificaţi.
O. Andronic: Aţi ascultat opiniile unui specialist. Cum se vede cazul Ţigareta
II, până când a fost demis şeful S.P.P.-ului, de pe banca avocatului?
E.Vasiliu: Nu sunt specialist în scenarii. Până nu cunosc datele anchetei, nu
pot să fac asemănări sau deosebiri. Trebuie spus că până acum, ancheta a scos la
suprafaţă participarea unor persoane cu funcţii mai mărunte, deci care nu aveau
putere de decizie. Sigur că demisia dlui Anghel poate să fie în legătură directă,
explicaţia a fost făcută fără această legătură, astfel încât e rolul anchetei
desfăşurată de Parchetul Militar să ajungă la adevăraţii vinovaţi. Gândiţi-vă la
examenele de rezidenţă. Tot aşa s-au vehiculat nume mari şi, până la urmă s-a
dovedit că au fost câţiva participanţi mai mici, care au hotărât pe cont propriu.
Deci, nu a fost o acţiune organizată la vârf, cu participarea unor mari şefi de
compartimente.
O. Andronic: Amintiţi-vă însă că aţi fost procuror. Putea
Trutulescu cu comandantul Aeroportului să organizeze o acţiune de acest nivel?
E. Vasiliu: Părerea mea este că e exclus să mânuiască asemenea sume de bani fără
ştirea unor altor persoane. Nu cunosc structura serviciului acesta, dar cred că
având destule servicii există o concurentă acerbă între ele în a-şi demonstra
fiecare capacitatea. Dar, timpul o să-şi desluşească foarte bine ce s-a petrecut,
cu o singură condiţie: apariţia domnului Trutulescu. Eu sper să se prezinte la
organele de anchetă, fiindcă sunt convins că poate face lumină şi am convingerea
că nu este pionul principal, ci este un executant.
O. Andronic: La o primă
vedere, ce riscă Trutulescu, de pildă?
E. Vasiliu: Va trebui să spună ce s-a
întâmplat. Faţă de pedepsele care sunt prevăzute acum pentru contrabandă şi, mai
ales, în funcţie de ceea ce va arăta, că dacă a executat o misiune care are un
scop, poate să aibă o porţiune absolut în interesul României. Nu cunosc exact.
Oricum, este primul care trebuie să desluşească. Vedeţi, şi în alte cazuri, sunt
sacrificaţi astfel de oameni şi de-abia cu mult mai târziu apar oameni care să
spună, ştiţi, noi ştiam...
O. Andronic: Deci, cam cât ar putea lua un Trutulescu
pentru ce a făcut?
E. Vasiliu: Este treaba exclusiv a judecătorilor.
O. Andronic:
Credeţi că el conştientizează că are o anumită vinovăţie?
E. Vasiliu: Sunt
convins. A fost, pur şi simplu speriat de amploarea cazului. Din ce am înţeles
de la ziariştii care erau în apropierea sa, era evident răvăşit. Dar e posibil
să îi treacă această stare şi să se prezinte.
O. Andronic: Am înţeles că, la un
moment dat chiar a contactat pentru asistenţă juridică un birou de avocatură. E.
Vasiliu: Am citit prin ziare că a contactat mai mulţi avocaţi. Părerea mea este
că cel mai bun lucru ar fi să se prezinte la Parchetul Militar şi să desluşească
firele afacerii pentru că este în interesul tuturor. Şi cred că el nu poate fi
capul afacerii.
O. Andronic: Dar al cui dezinteres ar fi să nu se prezinte? E.
Vasiliu: Nu ştiu cine îl îndeamnă. Este teama lui de ceva. Dar el este un om la
o vârstă matură, a deţinut nişte funcţii. Să ştiţi că mulţi care deţin anumite
funcţii sunt foarte slabi în anchetă pură.
O. Andronic: A fost o întreagă
tevatură pe marginea, de acum, celebrului flagrant. Care este opinia dvs. de
jurist în legătură cu această explicaţie care a fost oferită în legătură cu
cazul respectiv?
E. Vasiliu: Cred că nu are nimeni nici un fel de îndoială că a
existat flagrant. Eu nu cred nici în existenţa vreunei casete filmate. Când voi
vedea casetele, voi spune că există. Este evident că în asemenea avion nu se
transporta armament de genul despre care spunea Truţulescu -rachete, etc. Adică
faptul că acest avion nu avea o încărcătură periculoasă.
O. Andronic: Dacă nu
apare Truţulescu?
E. Vasiliu: Cercul se va închide favorabil pentru cei care i-au
dat ordin.
O. Andronic: Opinia publică este siderată de ceea ce s-a întâmplat.
Totuşi, ca fenomen şi ca posiblităţi de combatere, pe unde ne situăm? Ce spun
specialiştii europeni pe care i-aţi contactat, cu care aţi lucrat, ei fiind
trecuţi prin asemenea experienţă?
E. Vasiliu: Cauzele infracţionalităţii
economice sunt evidente pentru toată lumea şi fără a ne îndepărta prea mult,
toate ţările au proclamat că acest flagel - corupţia şi contrabanda de orice fel
- reprezintă un flagel care roade societăţile. Observaţi cât de greu este, în
pofida faptului că la doi ani se organizează congrese de combatere a corupţiei,
la intervale foarte scurte de timp se organizează conferinţe, întruniri. In
orice caz, cu participarea unor înalţi demnitari şi, totuşi faptele se produc.
Nu vreau să dau exemple pentru că le cunoaştem. Problema se pune cum să
contracarezi fenomenul. Aici s-au născut o sumedie de propuneri. Din păcate,
ceea ce am propus în 1996 nu s-a înfăptuit nimic. Ca de pildă, crearea unei
anume instituţii specializată în combaterea acestui flagel, cu oameni
specializaţi. Nu se poate ca un om care a lucrat numai în anchete de omor, este
foarte greu ca, peste noapte să se ocupe de combaterea criminalităţii
economico-fînanciare. Noi nu avem nici legea spălărilor de bani murdari. Iţi
trebuie oameni care să cunoască aceste prevederi ale legii. Am înţeles că pe
cooperarea care există cu Italia vor fi cursuri, mai multe burse, dar
teoreticieni avem tineri destul de buni, dar trebuie şi practică. Trebuie să se
creeze acel nucleu care să ducă o asemenea luptă. Observaţi în toate ţările că
cei care s-au ocupat de combaterea fenomenului e imposibil să reziste mai mult
de trei, patru ani. Eu nu cred că veţi găsi foarte mulţi magistraţi care să vină
în astfel de emisiuni şi să spună lucrurilor pe nume. Nu trebuie uitat că
trebuie respectate garanţiile procesuale pentru cei anchetaţi. Am înţeles că un
poliţist s-ar fi adresat învinuitului cu "nu suntem în America!" Sigur că nu
suntem în America, dar avem un Cod de procedură penală care oferă nişte garanţii.
In materia aceasta este evident că lupta se duce cu pionii.
O. Andronic: Vă
mulţumesc pentru prezenţă. O apreciez cu atât mai mult, cu cât ea a fost foarte
singulară în peisajul oamenilor din Justiţie până în acest moment.
|